Italienske brobyggere kritiseret for korruption og underbetaling - nu får de ros af fagforening

01:20

I øjeblikket arbejder op mod 300 ansatte på byggepladsen. Video: Lars Andersen - TV2 ØST

I et forsøg på at undgå social dumping har de italienske brobyggere indført en usædvanlig streng kontrol af alle underentreprenører.

Korruption, bøvl med økonomien og underleverandører der tidligere har underbetalt sine ansatte.

Kritikken af det italienske konsortium, der står for at bygge Storstrømsbroen, har været massiv.

Men nu hvor byggeriet så småt er gået i gang, er kritikken aftaget, og de italienske brobyggere får nu ros af Fagforeningen 3F for deres samarbejde og indsats for at undgå social dumping.

Normalt kontrollerer vi ikke virksomhederne på den her måde

Thomas Abildgaard Hansen, næstformand i 3F Sydsjælland.

- Det er forbilledligt, det der foregår her, de hører, hvad vi siger, og de gør det godt stort set hele vejen rundt, det må vi være ærlige at sige, siger Thomas Abildgaard Hansen, der er næstformand i 3F Sydsjælland.

Månedlige kontrolmøder

Fagforeningen og de italienske brobyggere har indgået et tæt samarbejde for at undgå social dumping på det store byggeri.

Artiklen fortsætter unde billedet.

Det italienske konsortiums indsats for at undgå social dumping er forbilledlig, lyder det fra næstformand i 3F Sydsjælland Torben Abildgaard Hansen. Foto: Lars Andersen - TV2 ØST

Et par gange om måneden mødes det italienske konsortium, fagforeningen og forskellige underleverandører for at gennemgå alt lige fra lønsedler, timeregnskaber, ansættelseskontrakter og bankoverførsler.

- Vi kigger efter, om timerne stemmer i forhold til det, der er arbejdet, at lønsatsen overholder overenskomsten, at der bliver betalt tillæg for sogne- og helligdage, og at der bliver betalt feriepenge og pension, siger Thomas A. Hansen.

Sagerne tages i opløbet

Ifølge fagforeningen er det helt usædvanligt, at de får så stor indsigt i, hvad firmaerne foretager sig: 

- Normalt kontrollerer vi ikke virksomhederne på den her måde, der opstår en faglig sag på baggrund af en henvendelse fra et medlem, og så tager vi den ligesom derfra i det fagretslige system, men på den her måde tager vi det i opløbet i stedet, siger næstformanden.

Artiklen fortsætter under billedet.

Et par gange om måneden mødes det italienske konsortium, fagforeningen og forskellige underleverandører for at gennemgå alt lige fra lønsedler, timeregnskaber, ansættelseskontrakter og bankoverførsler. Foto: Lars Andersen - TV2 ØST

Kontrollen med underentreprenørerne har allerede haft konsekvenser:

- Ved nogle af løntjekkene har vi fundet ud af, at der manglede overtid eller nogle sociale omkostninger såsom sogne- og helligdagsbetaling, og når det så er fundet, så er det blevet givet til medarbejderne i den næste lønperiode, forklarer Nicole Camozzi Jensen, der er HR-ansvarlig i det italienske foretagende.

Kontroversielle firmaer 

De italienske brobygger kom i strid modvind, da det i foråret kom frem, at de havde hyret to meget kontroversielle selskaber, der tidligere har underbetalt hundredvis af ansatte på metrobyggeriet i København.

Selskaberne, portugisiske CNBT og italienske CIPA, har tilsammen stået bag løndumping af hundredvis af metroarbejdere for næsten 60 millioner kroner.

Men ifølge 3F viser de månedlige tjek, at firmaerne denne gang lever fuldt op til de danske krav og regler:

- De har fået styr på deres ting, det har de ikke altid haft, men nu har de fået styr på deres ting, og der bliver betalt, som der skal betales, fastslår Thomas A. Hansen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Jeg kan godt garantere, at vi ikke får de store sociale dumping sager her, siger Nicole Camozzi Jensen. Foto: Lars Andersen - TV2 ØST

Håbet er, at store sager om social dumping helt kan undgås i løbet af byggeriet.

- Jeg kan ikke garantere hundrede procent, at der ikke er noget, som vi ikke kan se, og det gælder både de danske og de udenlandske firmaer, men jeg synes, vores koncept, det vi går i dybden og vores samarbejde gør, at jeg godt kan garantere at vi ikke får de store sociale dumping sager her, siger Nicole Camozzi Jensen.

Den ny Storstrømsbro skal åbne for biltrafik i 2022.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App