Massive problemer med et splinternyt it-system i Odsherred Kommune er endt med kaos i hjemmeplejen.
Nu har 25 af kommunens hjemmesygeplejersker fået nok. De kan fortælle om daglige utilsigtede hændelser, og at alvorligt syge borgere bliver glemt, fordi IT-systemet ikke fungerer.
Samtidig oplever hjemmesygeplejerskerne, at deres råb om hjælp bliver ignoreret af kommunens øverste ledelse, alt i mens deres kolleger går grædende hjem fra arbejde.
Vi oplever, at der er borgere, der bliver glemt i systemet, så de ikke får den pleje, de har brug for
- Vi oplever rigtig mange problemer. Først og fremmest en masse fejlmedicineringer, fordi vores medicinmodul ikke fungerer. Vi oplever, at vi kører ud til borgere, der har været døde i to år, og vi oplever, at der er borgere, der bliver glemt i systemet, så de ikke får den pleje, de har brug for, siger Trine Dijohn, der er sygeplejerske i Odsherred Kommune.
Se hele interviewet med Trine Dijohn øverst i artiklen.
Nyt fællessprog skaber problemerne
Alle kommuner skulle per 1. januar over i ”Fællessprog 3” – som er en ny måde at dokumentere indsatser i sygepleje og hjemmepleje på.
Odsherred Kommune valgte systemet ”Cura”, som godt 40 hjemmesygeplejersker har skulle benytte.
Det viste sig dog, at der var en række udfordringer i forbindelse med at tage det nye system i brug, som specifikt har ramt sygeplejen.
- Der er nogle udfordringer i det, men det er ikke fordi, systemet ikke virker. Der er nogle konkrete problemer i forhold til sygeplejen. Dem er vi ved at få rettet, fortæller Gitte Løvgren, kommunedirektør og ansvarlig for omsorg og sundhed, til TV ØST.
- Der er nogle dele af det, der ikke har fungeret optimalt. Vi er i gang med at undersøge de helt konkrete problemer i forhold til implementeringen i sygeplejen, da det tilsyneladende er her, hvor udfordringerne konkret er.