Intensiv læring skal hjælpe elever til en ungdomsuddannelse

Et landsdækkende ungdomsskoleprojekt vil nu hjælpe op mod 600 unge, som til daglig har store udfordringer med både matematisk og dansk.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Igennem intensive læringsforløb på fire uger skal elever i 7. og 8. klasse blive bedre til både dansk og matematik og på den måde rustes til at tage en ungdomsuddannelse.

Det er ambitionen i et nyt ungdomsskoleprojekt, hvor 12 ungdomsskoler landet over er med - også ungdomsskolen UngSlagelse.

- Vi kan ikke lave revolutioner på fire uger, men vi kan give dem nogle redskaber. Vi kan give dem en succesoplevelse og fortælle dem, at de godt kan, de er ikke dumme, de skal bare bruge mere tid og ikke give op, fortæller Hanne Mejlstrøm, der er souschef i ungdomsskolen.

Går virkelig fremad for nogen

17 elever fra 7. og 8. klasse fra forskellige skoler i Slagelse Kommune har meldt sig til det intensive læringsforløb og knoklet på ekstralange skoledage i et klasselokale i Kulturhuset i Korsør.

quote Vi kan give dem en succesoplevelse og fortælle dem, at de godt kan, de er ikke dumme

Hanne Mejlstrøm, souschef UngSlagelse

Det såkaldte ”Læringslokomotivet” skal styrke elevernes faglighed og sociale kompetencer, så de kan blive uddannelsesparate, altså opnå minimum et 2-tal til deres 9. klasses afgangseksamen i matematik og dansk.

- Fornemmelsen er, at det er gået utrolig langt fremad for nogen, og andre har selvfølgelig fået noget ud af det, lyder det fra lærer Per Kanstrup i UngSlagelse, som også er tovholder på projektet.

God tid til eleverne

For at få mest muligt ud af de fire uger er fire faste lærere tilknyttet undervisningen hver eneste dag de fire uger.

- De sætter sig ved siden af en og hjælper mere, end man plejer at gøre på de normale skoler, fortæller Benedicte Nykjær Nielsen, der normalt går i 7. klasse på Broskolen i Korsør.

quote Det har virkelig været en sejr for mig det her

Benedicte Nykjær Nielsen

Spørger man eleverne, kan de da også mærke, de har flyttet sig rent fagligt.

- Jeg har lært noget mere i matematik som ligninger, det er jeg blevet rigtig god til. Det føles som en sejr, fordi jeg har haft rigtig svært ved tingene, og når det bliver svært, bliver jeg ked af det. Så det har virkelig været en sejr for mig det her, siger Benedicte Nykjær Nielsen.

Inden eleverne forlader forløbet i ungdomsskolen skal de testet på ny, og resultaterne vil så blive sammenlignet det eleverne kunne, da de kom.

Ungdomsskoleprojektet er blevet til med støtte fra Egmont Fonden. 


Nyhedsoverblik