Instagram-stjerner hyret til at bekæmpe Femern-forbindelsen

Organisationen Beltretter bruger unge på Instagram og Youtube til at kæmpe imod Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Når 20-årige Julia Schulze fra Hamborg lægger billeder op på sin Instagram-profil, kan hendes over 400.000 følgere oftest se billeder fra eksotiske badeferier, reklamer for hårprodukter eller den unge tysker i tætsiddende træningstøj.

Men forleden så hendes tusindvis af følgere på det sociale medie noget helt andet end de sædvanlige billeder og videoer.

I en video, hvor Julia Schulze er iført sort bikini, bliver hun på en strand begravet i sand, så kun hendes hoved stikker op. Til videoen har hun skrevet en længere tekst, hvor hun advarer mod den kommende Femern-forbindelse mellem Danmark og Tyskland.

quote Hvis projektet gennemføres, vil vores børn og kommende generationer ikke være i stand til at opleve Østersøen, som vi kender den

Julia Schulze, influencer på Instagram

- Dette smukke sted, idyllen og nogle dyrearter, der lever her, er truet, skriver hun blandt andet om byggeriet af den 18 kilometer lange sænketunnel, der bliver verdens længste sænketunnel for både biler og tog, når den ventes at åbne i 2028.

- Hvis projektet gennemføres, vil vores børn og kommende generationer ikke være i stand til at opleve Østersøen, som vi kender den, skriver hun videre og opfordrer folk til at sætte deres navn på en underskiftsindsamling mod Femern-forbindelsen.

Artiklen fortsætter under opslaget fra Instagram.

Vis dette opslag på Instagram

Anzeige| Hey ihr Lieben, In diesem Post heute, möchte ich euch mal etwas an's ♡ legen. Wie ihr wisst, sind @florian_thiele.official und ich große Ostsee Liebhaber. Wir haben beide schon viele wundervolle Zeiten dort gehabt, die Ferien als Kinder dort verbracht und noch heute sind wir regelmäßig oben. Dieser wunderschöne Ort, die Idylle und auch einige Tierarten, die dort leben sind aber bald bedroht. Auf Fehmarn wird die größte Baustelle Nordeuropas entstehen: Nicht nur Fehmarn, sondern weite Teile der Ostseeküste und viele Ortschaften werden durch die Baumaßnahmen und ihre Auswirkungen betroffen sein. Sollte das Projekt umgesetzt werden, so werden unsere Kinder und zukünftige Generationen die Ostsee nicht mehr so erleben können, wie wir sie kennen. Zwischen Deutschland und Dänemark soll in Kürze ein 18 Kilometer langer Autobahn- und Güterzug- Tunnel direkt durch die Ostsee hindurch gebaut werden. Für den Bau des Tunnels muss ein riesiger Graben von 18 Kilometern Länge, bis zu 60 Metern Breite und bis zu 16 Metern Tiefe in den empfindlichen Ostseeboden gerissen werden und eine extrem aufwändige sowie teure Hinterlandanbindung ist notwendig, die vor allem die Insel Fehmarn aber auch weite Teile der Ostseeküste über eine Strecke von 300 Kilometern zu spüren bekommen werden. Dieses Projekt soll auch noch 10 Milliarden Euro kosten 😰 Der Bundesrechnungshof geht auch davon aus, dass von den 10 Milliarden etwa 2,3 Milliarden Euro von unseren Steuergeldern finanziert werden sollen🤦🏻‍♀️ Und das schlimmste ist eigentlich, dass 72% der Deutschen nicht mal wissen, dass so etwas aktuell geplant wird... auch ich wusste nicht Bescheid und bin umso glücklicher, dass mich die Beltretter informiert haben. 👏🏼 Aktuell werden auch Unterschriften gesammelt für eine Petition. Schaut euch doch bitte die Links in meiner Story an und nehmt euch ein paar Minuten Zeit ♥️

Et opslag delt af J U L I T A ♡ (@julia.schulze_official) den

Videoen er annoncebetalt og bruges af organisationen Beltretter til at bekæmpe det store infrastrukturprojekt til 52,6 milliarder kroner mellem Danmark og Tyskland.

Katastrofale bivirkninger på flora og fauna

Men Julia Schulze er langt fra den eneste influencer som bruges i kampen mod Femern-forbindelsen.

Forfatter, model og influencer Marie von den Benken spørger blandt andet sine over 226.000 følgere på Instagram, om de har hørt om Femern-forbindelsen. Det havde hun ikke selv, før Beltretter informerede hende, og hun blev chokeret over de ifølge hende selv miljømæssige konsekvenser ved projektet.

Artiklen fortsætter under opslaget fra Instagram.

- Mere end 10 milliarder euro til et tunnelprojekt, som ingen har brug for, og som ikke gør andet end at skabe katastrofale bivirkninger på flora og fauna, skriver hun blandt andet til et billede, hvor hun er iført orange arbejdshjelm.

Afviser bred folkelig modstand

Det er ikke første gang, Beltretter betaler personer til at vise deres modstand mod Femern-forbindelsen.

Forleden kom det frem, at organisationen havde betalt skuespillere for at demonstrere i den tyske by Kiel mod den kommende tunnel.

Beltretter-demonstration
Læs også
Femern-modstandere betalte folk for at demonstrere
Beltretter-demonstration
Læs også
Femern-modstandere betalte folk for at demonstrere

Amatørskuespillerne, der optrådte indsmurt i mudder, fik 60 euro, hvilket svarer til 450 danske kroner, plus transport for at vise deres modstand. Mudderet skulle symbolisere, hvordan vandet i Østersøen bliver, når Femern-forbindelsen bliver bygget.

Både brugen af skuespillere og influencers på sociale medier vækker harme hos Femern A/S, der står for det store byggeprojekt.

quote Gennem brugen af influencers fra forskellige områder er vi i stand til at skabe opmærksomhed omkring byggeprojektet inden for deres netværk

Karin Neumann, pressetalsperson for Beltretter

- Jeg synes, det taler for sig selv, at de er nødt til at betale skuespillere og influencers for at protestere mod Femern-tunnelen. Det bekræfter vores opfattelse, at der ikke er hold i myten om en bred folkelig modstand mod Femern-tunnelen i Tyskland. Når vi er til møder i Nordtyskland, oplever vi stor og stigende opbakning til Femern-projektet, siger Tine Lund-Bretlau, kommunikationschef hos Femern A/S, til TV2 ØST.

- Vi vil naturligvis under alle omstændigheder fortsætte vores arbejde med at informere om projektet og indgå i en konstruktiv dialog med blandt andet de tyske miljøorganisationer. Miljøbeskyttelse er en højt prioriteret og integreret del af Femern-projektet, og vi tager alle seriøse bekymringer alvorligt, tilføjer hun.

Udtrykker ingen politiske holdninger

Hos Beltretter erkender man de dage, hvor modstandere af store byggeprojekter rasende holdt bannere over hovederne for at vise deres modstand, er forbi.

Nu kræver det blandt andet influencers på Instagram og Youtube for at nå ud til den tyske befolkning.

femern2.jpg
Læs også
Tyske miljøorganisationer vil stoppe Femern-projekt med 600 siders klage
femern2.jpg
Læs også
Tyske miljøorganisationer vil stoppe Femern-projekt med 600 siders klage

- Vi betaler ikke nogen for at udtrykke politiske holdninger, men vi ønsker at skabe opmærksomhed omkring et relativt ukendt emne. For at opnå det, så kræver det, at Beltretter naturligvis bruger hele spektret af moderne kommunikation som relationer til pressen, sociale medier, markedsføring, influencers og så videre, siger Karin Neumann, pressetalsperson for Beltretter, til TV2 ØST og tilføjer:

- Gennem brugen af influencers fra forskellige områder er vi i stand til at skabe opmærksomhed omkring byggeprojektet inden for deres netværk.

Ingen danske skattekorner

Samtidig fremhæver hun, at Femern A/S også udnytter forskellige reklamekampagner og kommunikationskanaler til at nå ud til folk på begge sider af Østersøen.

- For eksempel køber virksomheden fotomodeller til brochurer, opsætter tunnel-hoppeborge til børn på festivaler i det nordlige Tyskland, sponsorerer større begivenheder i Tyskland, inviterer tyske politikere til paneldebatter for at påvirke dem og reklamerer. Disse tiltag betales af de danske skatteydere. Det ville være interessant at finde ud af, hvor mange penge Femern A/S har brugt på det her i de senere år, siger Karin Neumann.

Artiklen fortsætter under videoen fra Youtube, hvor en influencer deltager i et event mod Femern-forbindelsen.

- Vi har ikke så stort et budget og udfører derfor det meste af arbejdet selv. Vi bruger kreativiteten, hvor tunnellobbyisterne bruger deres store kommunikationsbudget, pointerer hun.

Men hos Femern A/S afviser Tine Lund-Bretlau, at der bruges danske skattekroner på byggeriet af Femern-forbindelsen

- Femern-tunnelen er brugerfinansieret. Den koster altså ikke skatteyderne noget, siger hun og oplyser, at de som offentligt ejet selskab også har en forpligtelse til at informere om Femern-tunnelen.

Byggeriet af tunnelen mellem Rødbyhavn og Puttgarden begynder efter planen i 2020. Den 18 kilometer lange sænketunnel skal stå færdig i 2028.


Nyhedsoverblik