Børn, bold og bevægelse er en god cocktail.
Derfor vil Danmarks Idrætsforbund have flere foreninger, kommuner og skoler til at samarbejde. Og allerede nu arbejder hver fjerde idrætsforening i TV ØST’s sendeområde sammen med lokale folkeskoler. Det viser nye tal fra Dansk Idrætsforbund.
Noget, man har succes med i Slagelse Kommune. Her har den lokale volleyball-klub overtaget noget af idrætsundervisningen i folkeskolen i Vemmelev.
- Vi vil gerne vise dem, hvad volleyball er og hygge med dem og have det sjovt med dem og vise, at nogle af de ikke så populære sportsgrene også findes og er muligt at gå til, siger Rolf Meegdes, der er træner i Vollyklubben Vestsjælland.
Jo ældre de bliver, jo sværere bliver det også for dem at indgå i de her nye fællesskaber
Mød idrætskonsulenterne
Slagelse Kommune har med samarbejdet også investeret i to idrætskonsulenter. Den ene er Signe Vig Jensen. Og hun har en helt særlig agenda.
- Det er jo egentligt så tidligt som muligt, at vi skal have engageret dem (børnene, red.) i foreningslivet, siger hun.
- Jo ældre de bliver, jo sværere bliver det også for dem at indgå i de her nye fællesskaber. Nu er Vollyklubben Vestsjælland et godt eksempel på nogle, der kommer ud på alle skoler i Slagelse Kommune og alle klassetrin.
En nødvendighed
For det er nødvendigt at gøre noget anderledes, hvis idrætsforeningerne skal have nye medlemmer til klubberne.
- Jeg tror generelt for foreninger, der bløder i forhold til medlemstal, så vil det være rigtig godt at tænke, ”hvordan kan vi ramme de kommende medlemmer på en anden måde, end vi har gjort hidtil?” Det kan både være i skoletiden og det kan være i SFO-tiden, siger Signe Vig Jensen.
Og det nikker Rolf Meegdes genkendende til.
- Det eneste grund til, vi har så mange medlemmer, er på grund af, vi laver de her 200 besøg hvert år og en masse skolestævner. Vi kan ikke være med, hvis vi bare holder os i ro, siger han.
Inspirerende for børnene
Ifølge Dansk Idrætsforbunds fagkonsulent, Liselotte Byrnak, så kan idrætsforeningerne bidrage med en mere varieret skoledag for børnene.
Det at få en forening ud kan bringe en specialist ind i skolen, hvilket idrætslæreren selvsagt ikke kan være på alle discipliner
- Når man taler idrætsundervisning, er det en måde at få nye discipliner ind, som idrætslæreren måske ikke kender til eller har sværere ved at håndtere end andre. Det at få en forening ud kan bringe en specialist ind i skolen, hvilket idrætslæreren selvsagt ikke kan være på alle discipliner, siger Liselotte Byrnak.
Men der er også andre fordele ved, at skolerne samarbejder med foreningerne.
- Udover at møde en ny instruktør og ikke sin idrætslærer hver gang kan være rigtig inspirerende og børnene svarer, at de lærer mere, når der kommer en udefrakommende ind. Der er garanteret et andet fokus, kunne man forestille sig, siger Liselotte Byrnak.