I Region Sjælland ringer folk sjældent til Alkolinjen

I påsken kan folk med alkoholproblemer ringe til Alkolinjen for at få hjælp. Få personer fra Region Sjælland benytter sig af tilbuddet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Æg, sild og snaps finder man ofte på påskefrokostbordet. 

Især den sidste del kan være svær at håndtere for nogle, men der er hjælp at hente, selvom det er helligdag. 

- Henover påsken sidste år kunne vi se, at der var et større behov for Alkolinjen end ellers. Folk ringede ind, selvom telefonen var lukket. Derfor har vi valgt at holde åbent i år, siger Bjarne Stenger Elholm, der er leder af Alkolinjen hos Alkohol og Samfund, til TV2 ØST. 

Artiklen fortsætter under boksen.

Alkolinjens åbningstider: 

Telefon: 80 200 500

 

Skærtorsdag den 18. april kl. 11-15

Langfredag den 19. april kl. 11-15

Lørdag den 20. april kl. 11-15

Søndag den 21. april kl. 11-15

Mandag den 22. april kl. 11-15

 

Kilde: Alkohol & Samfund

Et landsdækkende problem 

I påsken 2018 ringede 158 personer ind fra hele landet. Syv procent af dem kom fra Region Sjælland. 

Region Sjælland er faktisk den region, Alkolinjen modtager færrest opkald fra, men det betyder ikke nødvendigvis, at der er færre i regionen, der har problemer med alkohol, fortæller Bjarne Stenger Elholm. 

101204_spritbilist.jpg
Læs også
Omfattende spritrazzia: - Folk er blevet bedre til at lade bilen stå
101204_spritbilist.jpg
Læs også
Omfattende spritrazzia: - Folk er blevet bedre til at lade bilen stå

- Man kan godt spekulere i, om folk er gode nok til at søge hjælp, for alkoholmisbrug er et landsdækkende problem, siger han. 

Til sammenligning står Region Hovedstaden for næsten halvdelen af alle opkald til Alkolinjen og har dermed den højeste andel i landet. 

Hjælp til alle 

Det er primært folk med et alkoholproblem eller -misbrug, der benytter sig af Alkolinjen, men også familiemedlemmer, arbejdsgivere og andre pårørende ringer ind.

- Det er i høj grad personen med problemet, der ringer ind. Det kan være, fordi vedkommende er blevet gjort opmærksom på det gennem sin familie eller arbejdsgiver, men det kan også være, fordi det er ved at gå ud over helbredet, siger Bjarne Stenger Elholm. 

lattergas.jpg
Læs også
Antallet af unge misbrugere af lattergas overrasker forsker
lattergas.jpg
Læs også
Antallet af unge misbrugere af lattergas overrasker forsker

Når man ringer ind, bliver problemet afdækket. Derefter vil man blive henvist videre til den rette hjælp. Hvis telefonen er lukket, vil der blive henvist til skadestuen eller lægevagten.  


Nyhedsoverblik