Undervisere hyldes: I Odsherred bliver børnene opflasket med naturfag

Allerede i de små klasser lærer børnene i Egebjerg i Odsherred at elske naturfag, nu har deres lærere fået en pris

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Wauw, shit de er store, råber en af eleverne med en stemme fuld af begejstring.

Dét, hun har fået øje på, er et kollosalt affaldsbjerg i en højloftet lade på genbrugspladsen Audebo Miljøcenter i Svinninge i Odsherred.

Børnene myldrer ind og stiller sig i en rundkreds.

- Det, der ligger her, det er dét, som I putter i skraldespanden derhjemme. Det bliver kørt herud i skraldebilerne, og så læsser vi det op på store biler, der kører det ind til affaldsforbrændingen i Roskilde, fortæller en af medarbejderne på pladsen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Børns interesse for naturvidenskab kan vækkes tidligt. Man behøver ikke vente til gymnasiet eller i folkeskolens sidste år. Her er elever fra 2. og 3. klasse på besøg på en genbrugsplads for at lære om affald og genanvendelse. 
Børns interesse for naturvidenskab kan vækkes tidligt. Man behøver ikke vente til gymnasiet eller i folkeskolens sidste år. Her er elever fra 2. og 3. klasse på besøg på en genbrugsplads for at lære om affald og genanvendelse.  Foto: Rikke Stokholm - TV2 ØST

Så bakker en stor, tung skraldebil ind i hallen, og en af eleverne står klar med sin iPad. Hun når lige at optage det på video, da bagenden smækker op og affaldsposerne vælter ud.

Skal føle, mærke og sanse

Børnene er fra Nordskolen afdeling Egebjerg i Odsherred, og de er sammen med Jan Barslund, der er natur- og tekniklærer, og Lone Jensen, der er sciencepædagog.

- Vi har arbejdet med skrald i rigtig lang tid, og så har vi valgt at tage ud og besøge en masse områder, som har med skrald at gøre for, at børnene kan føle, mærke og sanse, hvad er skrald og få det fortalt af folk, der arbejder derude og som ved rigtig meget om miljø. På den måde får de en viden, som vi arbejder videre med hjemme på skolen, fortæller Lone Jensen.

Lone Jensen og hendes kollega Jan Barslund har i flere år udviklet deres helt egen måde at undervise børn i natur- og teknik og det har de nu fået en pris for. Novo Nordisk fonden uddeler en hæderspris til de to lærere på 50.000 kroner og skolen får 200.000 til at udvikle undervisningen i naturfag.

Artiklen fortsætter under billedet.

Jan Barslund og Lone Jensen har netop modtaget Novo Nordiskfondens Natur- og tekniklærerpris på hele 250.000 kr. Hæderen får de for deres indsats og særlige stykke arbejde.
Jan Barslund og Lone Jensen har netop modtaget Novo Nordiskfondens Natur- og tekniklærerpris på hele 250.000 kr. Hæderen får de for deres indsats og særlige stykke arbejde. Foto: Novo Nordisk Fonden

- Det er fantastisk at få sådan en anerkendelse for dét,  som vi har troet på længe, og som vi har arbejdet med altid. Det er fantastisk og dejligt, at nogen udefra synes, at det er et godt stykke arbejde vi gør, siger Jan Barslund.

Også Lone Jensen er glad for anerkendelse af, at makkerparret tilrettelægger undervisningen på en anden måde.

- Vi planlægger sammen med børnene og hører. hvad de ønsker sig, og så prøver vi at følge de spor og fordybe os i det og få læring af det. Eksempelvis har vi fordybet os i at arbejde med ler. Vi har gravet ler op ude i vandet og lavet lermasker, og vi har endda spist ler. Vi skal ud og mærke på tingene så meget, som vi overhovedet kan, fortæller hun.

Artiklen fortsætter under billedet.

Børnene fra  Egebjerg finder tidligt ud af, hvordan verden er skruet sammen.
Børnene fra  Egebjerg finder tidligt ud af, hvordan verden er skruet sammen. Foto: Rikke Stokholm - TV2 ØST

De 32 børn i 2. og 3. klasse fortsætter deres tur rundt på genbrugspladsen. De skal blandt andet se på, hvordan deres madaffald kommer til at se ud efter, at det er blevet forarbejdet på miljøcentret, og de skal se, hvad der sker med grenaffaldet fra haven, der ender som træflis til at fyre med.  

Artiklen fortsætter under billedet

Jonathan Eistrup er meget tilfreds med sine undervisere i naturfag. 
Jonathan Eistrup er meget tilfreds med sine undervisere i naturfag.  Foto: Rikke Stokholm

- De skal ud og opleve noget, de skal snuse og de skal eksperimentere og de skal lave hypoteser, finde ud af hvordan verden er skruet sammen og det støtter vi dem i allerede fra børnehaven, fortæller Jan Barslund.

De sjoveste timer 

Og noget tyder på, at det særlige makkerpar har fat i noget.

- De timer, jeg har lært mest i, er timerne med dem. Både fordi jeg synes, at det er de sjoveste timer, men de er bare gode til at være lærere, fortæller Jonathan Eistrup og hans klassekammerat supplerer:

- Det har været en god og sjov dag, jeg kan godt lide at lære sådan noget om affald det har også lugtet lidt, men der har været rigtig mange sjove ting, siger Storm Friis Olesen.

Lærerne er glade for elevernes ros

- De skal ud og opleve noget, de skal snuse, og de skal eksperimentere, og de skal lave hypoteser, finde ud af hvordan verden er skruet sammen. Det støtter vi dem i allerede fra børnehaven, siger Jan Barslund  

 


Nyhedsoverblik