Hurtig handling er afgørende for ADHD-børn, som mistrives

En hurtig indsats er afgørende, når børn med ADHD ikke trives i folkeskolen for at situationen ikke forværres yderligere, mener ADHD-foreningen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Familier med ADHD-børn børn kritiserer Kalundborg Kommune, da de ikke mener, at kommunen gør nok for at hjælpe deres børn.

Derfor er 16 familier, som ikke er tilfredse med deres børns skoletilbud, gået sammen i en Facebook-gruppe for at kæmpe deres børns sag. Ifølge familien Sødorf fra Svebølle, som har en seks-årig søn med ADHD, har skolen gjort, hvad de kunne - men det har kommunen ikke. Ifølge kommunen behandles sådanne sager løbende, men det er ikke godt nok, mener ADHD-foreningen.

quote Det kan godt være, vi har procedurer og systemer, men vi skal sikre, at der er en individuel behandling af disse børn, så lad os i en fart få gjort noget ved det

Camilla Louise Lydiksen, direktør i ADHD-foreningen

- Hvis både forældre og skole er enige om, at der er brug for en anden indsats, hvorfor bliver det så ikke gjort? Det handler om at forebygge. Det kan godt være, vi har procedurer og systemer, men vi skal sikre, at der er en individuel behandling af disse børn, så lad os i en fart få gjort noget ved det, så de kan få det bedst muligt, siger Camilla Louise Lydiksen, direktør i ADHD-foreningen.

Ifølge ADHD-foreningen er tid en afgørende faktor for både børn og kommune.

quote Jeg bliver altid bekymret, når jeg oplever, at kommuner i perioder overvurderer barnets evner eller funktion og samtidig undervurderer den indsats, der skal gøres

Camilla Louise Lydiksen, direktør i ADHD-foreningen

- Det farligste er at lade tiden gå. Jo længere tid, der går, des større opgave bliver det for kommunen at løse problemet, fordi barnet mistrives og kommer fagligt bagud. Jeg bliver altid bekymret, når jeg oplever, at kommuner i perioder overvurderer barnets evner eller funktion og samtidig undervurderer den indsats, der skal gøres, siger Camilla Louise Lydiksen. 

Mere struktur i folkeskolen kan hjælpe

Ifølge ADHD-foreningen er det vigtigt, at kommunen tager stilling til den enkelte sag. Det er forskelligt fra barn til barn, hvilken løsning der er bedst, men Camilla Louise Lydiksen slår fast, at hvis barnet skal gå i en traditionel folkeskoleklasse, kræver det, at skolen har de nødvendige ressourcer. Derudover har hun nogle bud på, hvilke tiltag folkeskolerne kan gøre for at gøre skoledagen for børn med ADHD lettere.

Gode råd til undervisning

  • Klar og visualiseret struktur
  • Klare regler for ro og orden
  • Opdeling af børn i mindre grupper

- En klokkeklar struktur gavner børnene, så alle ved, hvad de skal, og hvordan man gør det. Strukturer skal visualiseres, så alle kan få et overblik over dagen. Derudover skal der være klare regler for ro, hvor man blandt andet kan se på, om der er mulighed for opdeling af børnene i mindre grupper, så der ikke er for mange forstyrrende elemener, hvilket er en fordel i mange skoler, mener Camilla Louise Lydiksen. 

Et generelt problem

Ifølge ADHD-foreningen er det generelt set nogle hårde år på inklusionsområdet på grund af for få midler.

quote Vi har fået mange flere henvendelser end tidligere, fordi folk ikke føler, de har det tilbud, de bør have

Camilla Louise Lydiksen, direktør i ADHD-foreningen

- Vi har fået mange flere henvendelser end tidligere, fordi folk ikke føler, de har det tilbud, de bør have, siger Camilla Louise Lydiksen.

Hun mener, at udfordringerne er blevet intensiveret i takt med, at der er blevet færre specialtilbud og mindre ressourcer samtidig med at flere skal inkluderes.

- Situationen kræver, at der kommer flere ressourcer på området, for flere familier sidder i dag i svære situationer end tidligere, siger Camilla Louise Lydiksen. 

Hvis grunden er, at en kommune ikke har nok specialtilbud, er det ifølge direktøren vigtigt, at der bliver gjort en indsats, der hvor barnet er.


Nyhedsoverblik