Historisk skib besøger Holbæk Havn

Det historiske skib Bonavista lægger lige nu til i kaj i Holbæk Havn. Det er åbent for besøgende i efterårsferien, inden det gøres klar til vinter.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hvis man gerne vil se en gammel og smuk skonnert i efterårsferien, så kan man med fordel gå forbi havnen i Holbæk.  

Natten til tirsdag ankom Nationalmuseets Bonavista nemlig til Holbæk Havn. Her skal skibet pakkes ned for vinteren.

Onsdag holder Nationalmuseets folk skibet åbent for alle fra klokken 9.00 til 17.00. Her kan alle nysgerrige komme rundt og se skibets dæk, lastrum og resten på nær hånd.

Kongeskibet Dannebrog
Læs også
Kongeskibets hemmelige mission afsløret: Frederik besøgte børn på oplevelse
Kongeskibet Dannebrog
Læs også
Kongeskibets hemmelige mission afsløret: Frederik besøgte børn på oplevelse

Det fortæller Martin Andersen, der er skipper på skonnerten.

- Skibet er blevet renoveret gennem en lang årrække ovre på Ærø i Marstal. Det fremstår meget originalt mange steder som en New Foundland-skonnert. Det vil vi rigtig gerne vise frem, så man kan komme ned og se lastrummet og skibet nede om læ (under dækket, red.), siger han.

Artiklen fortsætter under billederne.

 
  Foto: Søren Kiehn - TV2 ØST
 
  Foto: Søren Kiehn - TV2 ØST

Brugt til at fragte klipfisk sydpå

Bonavista er bygget tilbage i 1914 i Marstal på Ærø af skibsbygmester Ludvig Johansen. Dengang blev skonnerten brugt på den såkaldte New Foundlandsfart.

Her tjente fortidens modige danske sømænd deres løn ved at fragte saltede klipfisk fra New Foundland i nord ned til Middelhavslandene Spanien og Portugal i syd. Men det skete under ekstremt farlige vilkår, hvilket betød, at nogle sømænd ikke overlevede turen.

Læs også
Historisk besøg:
Russisk sejlskib lægger til kaj i Nysted Havn
Læs også
Historisk besøg:
Russisk sejlskib lægger til kaj i Nysted Havn

Og det kunne være svært at navigere uden de hjælpemidler, man har i dag, fortæller Martin Andersen.

- Det var selvfølgelig helt anderledes dengang, men nu har vi alverdens udstyr, og vi kan tage gode vejrudsigter og så videre, siger han.

- Nordatlanten kan være meget bidsk. Når man sejler med sådan et skib her, så gælder det om at sejle på de rigtige tidspunkter, ellers kan man havne i noget værre vejr, tilføjer han.

Der var mange, der satte livet til?

- Ja, der var mange, der gik ned og forliste, som ikke kom hjem igen. Det var der.

Artiklen fortsætter under billedet.

 
  Foto: Søren Kiehn - TV2 ØST

Skiftede navn og fik ny motor

Efter 1926 fik skibet sin første motor, og det blev senere solgt i 1960 og skiftede navn til Thomas.

Herefter fungerede skibet som erhvervsfartøj frem til 1972, hvor det blev solgt til Per Thuesen. Han gav skibet sit oprindelige navn og brugte det til sejlads med lystfiskere og chartergæster frem til 2000. Bonavista er desuden søsterskib til den kendte skonnert Fulton.

skonnert_1.jpg
Læs også
Billedserie: Historisk skonnert lægger til i havn
skonnert_1.jpg
Læs også
Billedserie: Historisk skonnert lægger til i havn

I dag er skibet Bonavista en del af Nationalmuseets samling i Holbæk, som også tæller sluppen Ruth, pram nummer 19 og galeasen Anna Møller, som man kan se, mens skibstømrerne arbejder, i den gamle Silvan-hal på havnen.

I næste uge tager søfolkene fat på at rigge Bonavista ned, så man kan iklæde hende en beskyttende vinterdragt.

Bonavista har to master.
Bonavista har to master. Foto: Søren Kiehn - TV2 ØST

Nyhedsoverblik