Gigantisk gummifuge holder tunnel tør for vand – nu skal den skiftes

Den er en halv meter bred og 50 meter lang. Nu skal en kæmpe gummifuge i Guldborgsundtunnelen udskiftes.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den har siddet på plads siden 1988 – og nu er det tid til at skifte den 50 meter lange omegafuge i Guldborgsundtunnelen, der holder vandet ude mellem de sænkekasser, som den 460 meter lange motorvejsforbindelse består af.

- Tunnelen har sat sig en smule, og det betyder, at det gamle fugebånd har vredet sig en smule. Derfor er det nu tiden til at skifte det ud, siger Lene Højris Jensen, der er projektleder for projektet hos Vejdirektoratet.

Artiklen fortsætter under billedet.

Den nye fuge er 50 meter lang.
Den nye fuge er 50 meter lang. Foto: Kasper Larsen - TV2 ØST

Den nye, 50 meter lange fuge blev torsdag lagt omkring tunnelen i den lille ingeniørtunnel, der findes under og omkring motorvejen.

Den gamle får lov til at blive

Den gamle fuge er slidt, og skal derfor udskiftes. Det sker dog ikke ved, at man først fjerner den gamle fuge – man lægger i stedet den nye fuge udenpå.

- Lige her, hvor vi står nu, er vi 10 meter under havets overflade – og fugen er det eneste, der adskiller os fra vandet. Derfor fjerner vi ikke den gamle fuge. Så var tunnelen blevet oversvømmet, siger Lene Højris Jensen.

Kø ved Guldborgsundtunnelen
Læs også
Lukkede sig selv - Guldborgsundtunnelen fik hedeslag
Kø ved Guldborgsundtunnelen
Læs også
Lukkede sig selv - Guldborgsundtunnelen fik hedeslag

Arbejdet har været forberedt i lang tid, men det kulminerede torsdag, da den nye fuge kom på plads.

- Det er sjældent, at vi gør det her. Lige nu er man gang med et lignende arbejde oppe i Limfjordstunnelen. Men det er også de to eneste gange, at vi har prøvet det her herhjemme, siger projektlederen.

Skal holde i 50 år

Fugen, der nu udskiftes, kaldes Omegafugen, og ligger på Lollands-siden af tunnelen. Senere skal en tilsvarende fuge på Falstersiden udskiftes. Forventningen er, at arbejdet er færdigt inden årets udgang.

Håbet er, at den nye fuge, der samlet set koster 8,5 millioner at installere, vil holde i 50 år.

Artiklen fortsætter under billedet.

 
  Foto: Kasper Larsen - TV2 ØST

Fugen i tunnelen skal være meget fleksibel. Den skal nemlig kunne holde til, at tunnelen i løbet af et år bevæger sig op til 12 centimeter.

- Den del, der er i vandet, trækker sig sammen og udvider sig i løbet af et år på grund af de skiftende vandtemperaturer. Den del af tunnelen, der er på land, ligger samtidig ret stille, siger Lene Højris Jensen.


Nyhedsoverblik