Der er 24 procent flere, der kommer til skade i trafikken i Sydsjællands og Lolland-Falsters politikreds, end der var i 2013, og antallet af dræbte er næsten fordoblet fra ni dræbte i 2013 til 17 dræbte i 2017.
På landsplan er tallene faldende. Og derfor vækker det også opsigt, at udviklingen går den forkerte vej i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.
- Det er bekymrende, at der er en politikreds, hvor ulykkerne begynder at stige, mens det på landsplan falder, siger Marianne Steffensen, der er afdelingsleder for Trafiksikkerhed i Vejdirektoratet.
Artiklen fortsætter under grafikken.
Ulykker på landevejene
Det er uvist, hvorfor antallet af tilskadekomne og dræbte stiger i netop Sydsjællands og Lolland-Falsters politikreds. Ifølge Marianne Steffensen er der flere ting, der kan spille ind:
- Det kan hænge sammen med, hvor stort et fokus politikredsene har på for eksempel hastighedskontroller, siger hun og peger samtidig på, at infrastrukturen også spiller en stor rolle:
- Noget af det, der er udfordringen, er, at der er så mange landeveje, for det er der, vi ser mange ulykker, og de ulykker, der sker, er også alvorlige. Man kan jo have de her frontale sammenstød, som jo for eksempel ikke sker på en motorvej, fastslår hun.
Stigning trods ihærdig indsats
Hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi ser man med stor alvor på de nye tal.
- Det er møgærgerligt, særligt set i forhold til en ret ihærdig indsats for at modvirke det her. Så er det selvfølgelig ærgerligt, at vi ikke opnår den effekt, som vi gerne vil have, siger Erik Mather, der er leder af færdselspolitiet i Sydsjælland og Lolland-Falsters Politikreds.
Han afviser, at stigningen i antallet af tilskadekomne og dræbte skyldes manglende fokus på hastighedskontroller.
Lad nu den der mobiltelefon ligge, lad nu vær med at sidde og rode med gps’en eller skælde ungerne omme på bagsædet ud
- Vi går hvert år ud og laver en analyse af, hvilke strækninger ulykkerne sker på, og vi forsøger også at finde årsagerne til det. Som regel skyldes det for høj hastighed. Vi udpeger de strækninger, hvor det er værst, og så har vi en målrettet og intens kontrol, siger han og opfordrer samtidig bilisterne til at overholde færdselsreglerne.
- Lad nu den der mobiltelefon ligge, lad nu vær med at sidde og rode med gps’en eller skælde ungerne omme på bagsædet ud, eller hvad pokker vi nu foretager os. Kør bil, når du kører bil, og følg de hastighedsanvisninger, der er. Hvis alle bare fulgte reglerne, så er jeg ret sikker på, at tallene ville se meget bedre ud, siger Erik Mather.
Mens antallet af tilskadekomne og dræbte stiger i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politikreds er billedet et helt andet i Midt- og Vestsjællands Politikreds. Her er antallet af tilskadekomne faldet med 21 procent siden 2013, og i samme periode er antallet af dræbte mere end halveret.