Firma dømt for underbetaling skal være med til at bygge Storstrømsbroen

Det portugisiske firma, der skal stå for betonarbejde på og omkring Storstrømsbroen, har tidligere betalt medarbejdere for lidt i løn. Foto: Vejdirektoratet

Det firma, der skal stå for betonarbejdet på Storstrømsbroen, har tidligere snydt medarbejdere for 30 millioner kroner på et andet dansk byggeri.

CNBT er navnet på det portugisiske firma, der skal stå for betonarbejdet på og omkring Storstrømsbroen, og det springer i øjnene.

Det skriver Fagbladet 3F.

CNBT har nemlig tidligere arbejdet på Metro Cityringen, og i 2016 blev der indgået to forlig, hvor firmaet måtte betale 30 millioner kroner til 120 ansatte, som havde fået for lidt i løn.

Undren i 3F

Det er det italienske konsortium SBJV, der skal stå for at bygge Storstrømsbroen, som har valgt det portugisiske firma som underentreprenør.

Og i 3F er man ikke specielt begejstret for aftalen.

- Vi har tidligere taget CNBT med fingrene nede i kagedåsen, så der er god grund til at være agtpågivende og bekymrede, og det er vi også i dette tilfælde, siger Palle Bisgaard, næstformand i 3F Byggegruppen til fagbladet.

Men hos det italienske konsortium påpeger HR-chefen, at den portugisiske underlevenrandør har udstået sin straf.

- For os er loven lige for alle. Når man har udstået sin straf, så er man ren, og vi forventer, at de har lært af det, siger HR-chef Nicole Camozzi Jensen til TV ØST.

Den nye Storstrømsbro åbner for biler i 2022 og for tog i 2023.

TIDSPLAN FOR BYGGERI AF STORSTRØMSBROEN

  • 17. november 2011: Banedanmark laver en forundersøgelse for et beslutningsgrundlag om forbindelsen ved Storstrømmen
     
  • 13. marts 2013: Trafikaftalen om Storstrømsbroen giver Vejdirektoratet opgaven med at projektere og bygge den nye bro
     
  • 2013-14: Vejdirektoratet udfører såkaldte VVM-undersøgelser for Storstrømsbroen
     
  • November 2014: VVM-redegørelsen bliver sendt i høring
     
  • 10. december 2014: Offentligt borgermøde i Nr. Alslev Hallen
     
  • Januar 2015: Høringsperiode afsluttet  
     
  • Foråret 2015: Det bliver endeligt vedtaget ved lov i Folketinget, at en ny Storstrømsbro skal bygges
     
  • Sommeren 2016: Politisk beslutning om den endelige tidsplan for byggeriet af Storstrømsbroen - den fremrykkes med åbning fra 2024 til 2022
     
  • Efteråret 2017: Byggeri af jernbanebroen over Masnedsund påbegyndes (Banedanmark)
  •  
  • Foråret 2018: Start af anlæg af arbejdsareal
     
  • September 2018: Første spadestik til byggeriet af Storstrømsbroen (Vejdirektoratet)
     
  • 2022: Forventet åbning af vejbanen på den nye bro
     
  • 2023: Forventet åbning af togbanen på den nye bro​​​​
     

 Kilde: Vejdirektoratet, Banedanmark

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App