Fire borgmestre fortsætter kampen for hurtigere overfart mellem Lolland og Langeland

Lolland, Guldborgsund, Langeland og Svendborg kommuner forsøger at overbevise ministeren om en hurtigere overfart mellem Lolland og Langeland.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Drømmen om en hurtigere færgeforbindelse mellem Lolland og Langeland lever.

Fire borgmestre fra henholdsvis Lolland, Guldborgsund, Langeland og Svendborg kommuner kæmper for at få en hurtigere forbindelse mellem de to landsdele, og mandag formiddag forsøgte de at overbevise transportminister Benny Engelbrecht (S) om at rykke færgehavnen i Tårs tre kilometer ud i vandet.

Det vil reducere sejltiden fra 45 minutter til 22 minutter og dermed markant forøge mobiliteten mellem de to landsdele.

Ministeren skal i gang med at forhandle en ny infrastrukturplan frem til 2030, og de fire borgmestre håber, at mandagens møde kan få ham til at tage den fremskudte færgehavn med i forhandlingerne.

quote Vi forventer jo ikke, at han træffer beslutningen i dag, men bare det, at der var lydhørhed og interesse, har gjort mig i godt humør

Tonni Hansen (SF), borgmester, Langeland Kommune

- Netop fordi ministeren har sagt, at alt er åbent, og alle bolde er i spil igen, så er det vigtigt for os at komme ind og forklare, at den her bold skal du også have med i forhandlingerne, Engelbrecht, siger Tonni Hansen (SF), borgmester i Langeland Kommune.

- Det her projekt er vigtigt for at hængte to landsdele sammen, som har været adskilt i årtier på grund af vandet, tilføjer han og peger på arbejdsmarkedet, muligheder for uddannelse og turisme som nogle af de primære årsager til at etablere en hurtigere færgeforbindelse mellem Langeland og Lolland.  

Binder to landsdele sammen

Mødet gik ifølge Tonni Hansen udmærket.

- Ministeren lyttede til os. Vi forventer jo ikke, at han træffer beslutningen i dag, men bare det, at der var lydhørhed og interesse, har gjort mig i godt humør, siger han.

Artiklen fortsætter under billedet.

Tonni Hansen (SF), borgmester i Langeland Kommune.
Tonni Hansen (SF), borgmester i Langeland Kommune. Foto: TV2 Fyn

Borgmesteren fra Langeland Kommune fortæller efter mødet, at ministeren ikke afslørede, hvorvidt den fremskudte færgehavn vi indgå i de kommende transportforhandlinger.

- Han nævnte det ikke, men det er vores opgave at smede, mens jernet er varmt. Vi ved, at alting er i spil lige nu, derfor er det fire borgmestre, der prioriterer det her for at give det fuld power, siger Tonni Hansen.

Trafik
Læs også
SF vil sætte gang i planerne om fremskudt færgehavn ved Tårs
Trafik
Læs også
SF vil sætte gang i planerne om fremskudt færgehavn ved Tårs

Projektet kan ændre omstændighederne for de to regioner, der ifølge Langelands boremester er endestationen.

- Men med det her projekt kan vi lige pludselig blive bundet sammen på en helt anden måde, end vi kender i dag, siger han.

Koster 576 millioner kroner

Sund&Bælt udarbejdede i 2018 en analyse for Transportministeriet, som fastslog, at en opgradering af forbindelsen med en fremskudt færgehavn til omkring 576 millioner kroner samlet set vil være en samfundsøkonomisk gevinst.

Tårs fremrykket havn
Læs også
Ny rapport: Fremskudt havn giver Lolland meget hurtigere færger
Tårs fremrykket havn
Læs også
Ny rapport: Fremskudt havn giver Lolland meget hurtigere færger

Derfor forventer borgmesteren på Lolland, at den fremskudte færgehavn vil komme med i de kommende forhandlinger mellem partierne på Christiansborg.

- Jeg har en forventning om, at det her er en brik, der kommer på bordet til forhandlingerne, siger Holger Schou Rasmussen (S), borgmester i Lolland Kommune.

Artiklen fortsætter under billedet.

Sådan forestiller Sund&Bælt sig, at den nye havn og forbindelse til land kan komme til at se ud.
Sådan forestiller Sund&Bælt sig, at den nye havn og forbindelse til land kan komme til at se ud. Foto: Visualisering af Sund&Bælt

Hvis taksterne på Langelandsbæltet bliver sat ned med det, som prisen på Storebæltsbroen er faldet med, så vil den samfundsøkonomiske gevinst ved det her projekt være højere. Var det noget, som I talte om?

- Det lagde jeg meget vægt på, og jeg kunne høre på ministeren, at han sagde, det bliver afgørende i de forhandlinger med andre partier i prioriteringer i infrastrukturprojekter. Det her projekt bør prioriteres i den kommende infrastrukturplan, svarer Holger Schou Rasmussen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Holger Schou Rasmussen mener, at projektet vil få stor betydning - især når Femern-forbindelsen står færdig.
Holger Schou Rasmussen mener, at projektet vil få stor betydning - især når Femern-forbindelsen står færdig. Foto: TV2 Fyn

Ministrene kommer sjældent med løfter ved sådanne møder, men du har været i politik i mange år. Tør du tolke noget ud fra det, som ministeren sagde?

- Nej, det gør jeg ikke. Det er jo et større puslespil, der skal lægges, når vi snakker infrastruktur i Danmark. Men det er glædeligt, at ministeren at projektet eksisterer, det vidste han nok godt i forvejen, men der var nogle tal og overvejelser, der overraskede ham i dag – også i en positiv retning, svarer han.

Kan få altafgørende betydning

Lollands borgmester holder sig heller ikke tilbage, når han skal vurdere betydningen af projektet med den fremskudte færgehavn.

- Det betyder alt, også når vi får en Femern-forbindelse. Lolland og Langeland har i årtier stået med ryggen til hinanden. Men med de her infrastrukturprojekter får vi en tættere adgang til hinanden, og det bliver ikke bare et sted, hvor vi kan tage over og besøge Tante Oda, men et sted, hvor man kan sammensmelte et arbejdsmarked og et uddannelsesmarked og binde os sammen på en helt anden måde, svarer Holger Schou Rasmussen og fortsætter:

- De virksomheder, der er på Langeland, kan komme tættere på arbejdskraften på Lolland og omvendt. Det kan få stor betydning for bosætning og for at tiltrække nye virksomheder.

LangelandsFærgen
Læs også
Fremskudt færgehavn mellem Lolland og Fyn rykker et skridt nærmere i ny finanslov
LangelandsFærgen
Læs også
Fremskudt færgehavn mellem Lolland og Fyn rykker et skridt nærmere i ny finanslov

Hvordan spiller Femern-forbindelsen ind i det her projekt?

- Det bliver en kæmpe nøgle, fordi der kommer så meget trafik, der vil køre over den korridor, og den korridor vil blive hurtigere for trafik i retning mod det gamle Østeuropa, svarer Holger Schou Rasmussen.

- Alle er enige om, at det er godt for hele arbejdsmarkedsområdet at blive koblet sammen. Det vigtigste er, at os, der bor der, får noget ud af det, tilføjer John Brædder (Guldborgsundlisten), borgmester i Guldborgsund Kommune.

Artiklen fortsætter under billedet.

John Brædder (Guldborgsundlisten), borgmester i Guldborgsund Kommune.
John Brædder (Guldborgsundlisten), borgmester i Guldborgsund Kommune. Foto: TV2 Fyn

Det er Sund&Bælt, som ejer havnene i Spodsbjerg og Tårs.


Nyhedsoverblik