Finansieringen af Femern-forbindelsen risikerer at komme under pres

Finansieringen af danmarkshistoriens største anlægsprojekt mellem Lolland og Femern risikerer at komme under pres.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Finansieringen af danmarkshistoriens største anlægsprojekt risikerer at komme under pres på grund af en højaktuel EU-sag om statsstøtte.

Det skriver Finans.dk.

Ifølge Transportministeriet er det ikke usandsynligt, at Femern-projektet på torsdag i næste uge får annulleret de statsgarantier, der fungerer som finansielt sikkerhedsnet under tunnelprojektet mellem Lolland og Femern til 53 milliarder kroner.

Artiklen fortsætter under billedet.

Rødby Anlægsbudgettet for Femern-forbindelsen er på 52,6 milliarder kroner i 2015-priser i anlægsloven.
Rødby Anlægsbudgettet for Femern-forbindelsen er på 52,6 milliarder kroner i 2015-priser i anlægsloven. Foto: Femern A/S

Kan optage lån til ultralave renter

Femern-selskabet har brug for statsgarantierne for at kunne optage lån til ultralave renter.

Statsgarantierne er for længst blevet godkendt af EU-Kommissionen, og indtil for nylig havde de færreste forestillet sig, at den model kunne blive truet.

FEMERN-TUNNELEN

  • Femern-tunnelen rummer en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor.
     
  • Tunnelen består af 79 enkeltelementer på hver 217 meter og 10 specialelementer med en kælderetage til brug for udstyr til tunnelens drift- og vedligeholdelse.
     
  • Et tunnelelement vejer 73.000 tons. Det svarer til 14.000 elefanter.
     
  • Den mængde stål, der bruges i tunnelen, svarer til cirka 50 Eiffeltårne. 
     
  • Op til 3.000 mennesker vil være direkte beskæftiget med at bygge Femern-tunnelen.
     
  • Det tager cirka 8,5 år at bygge Femern-forbindelsen
     
  • Det vil tage ti minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og syv minutter i tog.
     
  • Bilisterne kan køre 110 km/t i tunnelen. Elektriske tog kan køre gennem tunnelen med 200 km/t.
     
  • Anlægsbudgettet for Femern-forbindelsen er på 52,6 milliarder kroner i 2015-priser i anlægsloven.
     
  • Femern-forbindelsen er brugerfinansieret. Indtægterne fra Femern-forbindelsen går til at tilbagebetale de lån, der har finansieret byggeriet. Det er samme model, der har finansieret Storebælt- og Øresundsforbindelsen.

 

Kilde: Femern A/S.

Men det har ændret sig, efter at EU-Retten i september annullerede statsstøtten til Øresundsforbindelsen, skriver Finans.dk.

Femern-tunnelen
Læs også
Femern-tunnelen mangler tysk godkendelse - det koster 45 millioner kroner
Femern-tunnelen
Læs også
Femern-tunnelen mangler tysk godkendelse - det koster 45 millioner kroner

EU-Retten kritiserede blandt andet EU-Kommissionen for ikke have undersøgt forholdene omkring statsstøtten ordentligt, før man gav en godkendelse.


Nyhedsoverblik