Femern opfører arbejderby til Danmarks største anlægsprojekt

Anlægsbudgettet for Femern-forbindelsen er på 52,6 milliarder kroner i 2015-priser i anlægsloven. Foto: Femern A/S

I forbindelse med anlægsfasen af Femern-tunnelen på dansk side går etableringen af 20 boliger til tunnelbisserne nu i gang.

Inden længe kommer det til at myldre med mennesker på det sydlige Lolland.

For i forbindelse med iværksættelsen af anlægsfasen af selve Femern-tunnelen på dansk side går etableringen af 20 boliger til tunnelbisserne nu i gang.

Den 26. marts 2019 besluttede forligskredsen bag Femern-tunnelen at igangsætte anlægsfasen på den danske side af Femern Bælt.

Vi bygger nu boliger til entreprenørernes fortropper, så de kan komme i gang med arbejdet på byggepladsen

Henrik Christensen, teknisk direktør i Femern A/S

Blandt de større opgaver er arbejdet med at forberede og etablere en ny arbejdshavn øst for Rødbyhavn. Arbejdshavnen skal forsyne tunnelelementfabrikken med råmaterialer, og ligesom der via havnen skal sejles færdige tunnelelementer ud og sænkes på plads i Femern Bælt.

Det omfattende arbejde kræver ifølge Femern A/S arbejdskraft ude for lokalområdet. Derfor skal entreprenørernes ansatte indkvarteres i nærheden af byggepladsen, og det er i den forbindelse, at Femern A/S opfører de 20 boliger. Den byggeopgave bliver nu sendt i udbud.

Artiklen fortsætter under kortet.

 

Boligerne bliver stillet til rådighed for tunnelarbejderne i opstartsfasen, inden entreprenørerne har opført deres egne boliger på byggepladsen.

Det er en del af kontrakten med entreprenørkonsortierne.

- Vi bygger nu boliger til entreprenørernes fortropper, så de kan komme i gang med arbejdet på byggepladsen. Efterhånden som flere og flere tunnelarbejdere rykker ind på byggepladsen, vil entreprenørerne stå for at opføre boliger til deres medarbejdere, siger Henrik Christensen, teknisk direktør i Femern A/S, i en pressemeddelelse.

Stiller flere krav til boligerne

I de kontrakter, der er indgået med de store tunnelentreprenører, stiller Femern A/S flere krav til beboelsesfaciliteterne.

SÅDAN BLIVER FEMERN-FORBINDELSEN

De tyske myndigheder i Slesvig-Holsten har officielt godkendt den tyske del af Femern-forbindelsen. Dermed er det milliardstore projekt et skridt nærmere at blive virkelighed.

 

Læs mere om forbindelsen her:
 

  • Danmark og Tyskland underskrev den 3. september 2008 en aftale ("Statstraktaten") om en fast forbindelse over Østersøen. I 2009 blev traktaten ratificeret af den tyske Bundestag og Folketinget.
     
  • Byggeriet af tunnelen under Femern Bælt begynder efter planen i 2020 og skal være færdigt i 2028.
     
  • Forbindelsen mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden på den tyske ø Femern bliver cirka 18 kilometer lang.
     
  • Sænketunnelen af beton vil bestå af ét servicerør og fire trafikrør: To rør til en tosporet motorvej og to andre rør med hver ét jernbanespor.
     
  • Prisen anslås til 52,6 milliarder kroner og tilbagebetalingstiden til cirka 36 år. Danmark har påtaget sig finansieringen - bortset fra de tyske landanlæg.
     
  • Det indebærer, at Femern-tunnelen og de danske landanlæg finansieres, bygges og drives af Danmark, som også får alle indtægter fra trafikken gennem tunnelen. Tyskland betaler alene sine egne landanlæg.
     
  • Byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen er brugerbetalt under statsgarantimodellen, som også kendes fra forbindelserne over Storebælt og Øresund.
     
  • EU-Kommissionen har udnævnt Femern-forbindelsen til et prioriteret projekt og har foreløbig tildelt projektet 1,4 milliarder kroner i støtte til projektering - samt 4,4 milliarder kroner til anlægsudgifter.
     
  • Den 13. december 2018 afgjorde EU-Domstolen imidlertid, at EU-Kommissionens undersøgelse af, om Danmark har ydet ulovlig statsstøtte til projektet, skal gå om. Det får ifølge Femern A/S ingen konsekvens for finansieringen af tunnelprojektet.
     
  • Den 28. december indgik de tyske politikere i Slesvig-Holsten en politisk aftale om godkendelse.
     
  • I Tyskland har der været 13.000 indsigelser mod projektet, i Danmark kun 42. Danmarks Naturfredningsforening har ikke protesteret, fordi miljøerfaringerne fra de faste forbindelser over Storebælt og Øresund blev langt bedre end frygtet.

 

Kilde: Femern A/S.

Se mere

Boligerne skal indrettes og drives sådan, at de bidrager til medarbejdernes sundhed, arbejdssikkerhed, arbejdseffektivitet og sociale miljø.

Artiklen fortsætter under billedet.

Rødby Anlægsbudgettet for Femern-forbindelsen er på 52,6 milliarder kroner i 2015-priser i anlægsloven. Foto: Femern A/S

Der er konkrete krav til eksempelvis boligerne størrelse og til indeklimaet, som temperatur og støj døgnet rundt.

Desuden skal tunnelarbejderne have mulighed for at deltage i fritidsaktiviteter og sociale arrangementer, ligesom internet skal være tilgængelig til tunnelarbejderne i fællesarealer, så de kan kommunikere med deres familier.

Selvom Femern-forbindelsen er på vej, vil Scandlines ikke kaste håndklædet i ringet. Se mere i indslaget her:

05:24

Rederiet Scandlines vil skabe en mere grøn profil. Det skal være med til at fastholde kunderne på rederiets sejlrute Rødbyhavn-Puttgarden. Flere trafikforskere tror dog ikke på, at det er nok, når den kommende Femern-tunnel står klar.

Luk video

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App