Faxe Kommune har succes med at inddrive gammel gæld

Faxe Kommune har stort fokus på at inddrive ubetalt ejendomsskat. Kommunen har nu fastlagt nye klare procedurer for inddrivelse af gælden.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det går godt for Faxe Kommune i forhold til at inddrage ubetalt ejendomsskat.

Ud af sammenlagt cirka 120 millioner kroner, mangler der kun at blive betalt 75.000 kroner i ejendomsskat for 2017. Det skriver Faxe Kommune i en pressemeddelelse.

- Det er vigtigt, at vi som kommune sikrer inddrivelse af de penge, som skal bidrage til den samlede velfærd. Vi tager vores opgave omkring inddrivelse ganske alvorligt, siger René Tuekær, formand for Plan & Kulturudvalget, i pressemeddelelsen.

boliglaan.udkantsdanmark.jpg
Læs også
Boligejere tvinges til at skylde i skat
boliglaan.udkantsdanmark.jpg
Læs også
Boligejere tvinges til at skylde i skat

Vigtigt at sikre inddrivelse af penge, der skal bidrage til velfærd

Det er langtfra alle, der ejer en ejendom eller en grund, som også får betalt deres ejendomsskat.

quote Hvis man ikke kan betale, er det altid muligt at kontakte kommunen for at tale om udfordringen. Måske kan man indgå en aftale - vi er til at tale med

René Tuekær, formand for Plan & Kulturudvalget

Det gør Faxe Kommune nu noget ved med klare procedurer og politisk bevågenhed i Plan & Kulturudvalget.

Udvalget har netop godkendt redegørelsen for inddrivelse af ejendomsskatten for 2017, og for den del af 2018, som er kendt her ved udgangen af oktober.

- Selvfølgelig er det ulykkeligt, at nogle ikke kan betale deres regning, og at enkelte sager ender så dramatisk som en begæring om tvangsauktion. Hvis man ikke kan betale, er det altid muligt at kontakte kommunen for at tale om udfordringen. Måske kan man indgå en aftale - vi er til at tale med. Men det kræver, at man aktivt reagerer, siger René Tuekær.

1,6 millioner ude at svømme i 2018

Sammenlagt for 2017 blev der inddrevet godt 500.000 kroner af restancerne, altså det beløb borgerne skylder kommunen. Og for året 2017 har kommunen fortsat knap 75.000 kroner ude at svømme.

I 2018 er billedet nogenlunde det samme. 14.556 ejendomme som sammenlagt skal lægge knap 122 millioner i kassen.

Lige nu er der restancer for knap 1,6 millioner kroner.

Beløbet bliver dog mindre, når kommunens pantefoged går i gang med at inddrive beløbene, nu da fristen for 2. rate er overskredet i år.

- Fra 2021 overgår opgaven med at inddrive ejendomsskat til den nye Gældsstyrelsen. Men indtil da har vi et skarpt fokus på at få pengene i kassen, fortæller René Tuekær.


Nyhedsoverblik