Farlige arbejdsforhold på Storstrømsbroen – tilsyn har givet 68 påbud

Det ventes at den nye Storstrømsbro vil åbne for biltrafik i 2022, mens togbanen over broen vil stå færdig i 2023. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Siden byggeriet af den nye Storstrømsbro gik i gang, har Arbejdstilsynet reageret med 68 påbud og strakspåbud.

Efter det første spadestik på Storstrømsbroen den 28. september sidste år, har Arbejdstilsynet reageret med 68 forbud og strakspåbud.

Det skriver Fagbladet 3F på baggrund af en liste af sager fra Arbejdstilsynet, som fagbladet har fået aktindsigt i.

Tre af sagerne er så alvorlige, at Arbejdstilsynet har anmeldt de ansvarlige virksomheder til politiet for brud på arbejdsmiljøloven.

Ifølge fagbladet har bygningsarbejderne blandt andet været i fare for at blive spiddet af armeringsjern, blive kørt over af store byggemaskiner og styrte ned fra et jernnet i ni meters højde.

- Det er et højt antal reaktioner, når byggeriet kun har været i gang i et år, og det er alvorligt, når nogle af sagerne ender hos politiet. På byggeprojekter i en størrelse som Storstrømsbroen er det vigtigt at have en høj sikkerhed i starten af byggeriet, og det kunne tyde på, at det har der ikke været her, siger professor i arbejdsmiljø ved Aalborg Universitet Peter Hasle til Fagbladet 3F.

- Det er vanskeligt at undgå

Det er det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), der er hovedentreprenør på opførslen af Storstrømsbroen. Sikkerhedschef Peter Nordstrøm forsikrer overfor fagbladet, at alle ansatte på byggeriet har taget et obligatorisk sikkerhedskursus.

- Arbejdstilsynet har under deres cirka 65 besøg i en periode på 14 måneder pålagt os 68 påbud. Det er beklageligt. Vi arbejder hårdt på at undgå påbud, men det er vanskeligt at undgå dem helt på et projekt af denne skala, siger han.

Han understreger, at antallet af reaktioner fra Arbejdstilsynet er faldet over tid. Det er også det, man hæfter sig ved hos Vejdirektoratet.

Gense indslag: Her går byggeriet af den nye bro i gang

03:55 Luk video

- Vejdirektoratet er selvfølgelig ikke tilfreds med, at der indtil videre har været så mange påbud fra Arbejdstilsynet. Det er imidlertid en svær opgave helt at undgå påbud på så stor en arbejdsplads med så mange underentreprenører og så mange forskellige daglige arbejdsoperationer. Vi har mange forskellige nationaliteter ansat på byggeriet med vidt forskellig baggrund, siger projektchef Niels Gottlieb til Fagbladet 3F.

Det ventes at den nye Storstrømsbro vil åbne for biltrafik i 2022, mens togbanen over broen vil stå færdig i 2023.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App