Endelig sker det: Ringstedbanen indvies i dag

Den nye højhastighedsbane blev indviet med flag og taler. Foto: Bjarke Ørsted/Banedanmark

00:30

Video: Ringstedbanen åbnes i dag af Kronprins Frederik. Video: Signe Alvang - TV2 ØST

Ringstedbanen. Foto: Banedanmark

1 af 3

Jernbanen er den første højhastighedsbane i landet. Den skal forbinde Københavns Hovedbanegård og Ringsted Station med stop på Køge Nord Station.

Pendlerne har ventet i årevis, og det omfattende sporarbejde har kostet dem mange forsinkelser, men nu er den her. Den længe ventede højhastighedsbane mellem København og Ringsted.

Den 31. maj 2019 vil formentlig skrives i historiebøgerne, når Kronprins Frederik i dag indvier den første højhastighedsbane i landet. Den officielle indvielse finder sted på Køge Nord Station. Her er omkring 1000 gæster fra det officielle Danmark inviteret, ligesom flere nøgleinteressenter får lov at komme med til festlighederne.

Først i morgen den 1. juni vil Ringstedbanen åbne for almindelig drift.

Video: Se den nye bane oppefra. Artiklen fortsætter under videoen:

00:35

Foto: Bjarke Ørsted/Banedanmark

Luk video

Længe undervejs

Den nye jernbane har været længe undervejs og blev vedtaget af Folketinget i 2010. Siden da har bygherren Banedanmark anlagt den nye dobbeltsporede, elektrificerede jernbane, som forbinder København og Ringsted over Køge.

Strækningen er bygget til, at togene kan køre med hastigheder på helt op til 250 km/t for persontog, hvilket gør den til Danmarks første højhastighedsbane. Prisen for den 50 kilometer nye jernbane løber op i 10 milliarder kroner.

Artiklen fortsætter under faktaboksen.

Ringstedbanen i tal

  • 180.000 sveller
  • 240 km skinner 
  • 270.000 ton skærver
  • 3,3 mio. m3 jord
  • 105.000 ton stål

Et forsinket projekt

Strækningen, der er det største jernbaneprojekt i 60 år, skulle have været taget i brug i december 2018, men i efteråret 2017 meddelte Banedanmark, at åbningen ville blive udskudt til maj 2019. Det blev begrundet med, at man ville sikre fem afgange i timen i hver retning på togstrækningen.

Men når banen åbner vil der blot køre to tog i timen i hver retning, ligesom togene vil køre langsommere, end planlagt. Det skyldes, at det nye signalsystem har givet problemer at installere i togene og skal af sikkerhedsmæssige årsager fungere, før toget kan køre de ellers planlagte 250 kilometer i timen og med den optimale brug af banen med flere tog i timen. Det forventes, at banen i 2020 kan rumme de lovede antal togafgange.

Ringstedbanen blev testet for første gang den 30. november 2018.

02:23 Luk video

 

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App