Elcykler vinder frem – Rådet for Sikker Trafik advarer mod at tune cyklerne

Salget af elcykler er stærkt stigende. Nogle mener ikke, at den ekstra hastighed er nok, så de tuner cyklerne. Til stor fare, mener flere.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den lille ekstra kasse på elcyklen gør, at man med lidt pedaltramp kan komme op og køre 25 kilometer i timen. Og det er noget flere og flere sætter pris på. For lige pludselig er det ikke spor anstrengende at tilbagelægge 10 kilometer eller mere på cykel.

quote Vi ved også, at en af de faktorer, der er skyld i ulykkerne, det er farten

Søren Ørsted Pedersen, pressechef, Rådet for Sikker Trafik

Men for nogle er det ikke nok. De køber såkaldt tuningudstyr, der gør, at elcyklen kan komme op og køre 60 kilometer i timen

- Det er fuldstændig vanvittigt. For det, der sker, er, at du tuner en cykel, der slet ikke er bygget til at køre så stærkt. Den er ikke dimensioneret til det. Bremserne er ikke dimensioneret til det, siger Søren Ørsted Pedersen, pressechef i Rådet for Sikker Trafik, og fortsætter:

- De skader, du risikerer at få, er meget voldsommere i forhold til en almindelig elcykels hastighed.

Flere kører på elcykel

Antallet af elcykler er stærkt stigende. I 2013 blev der importeret 16.000 elcykler. Det tal var steget til 50.000 sidste år. Og med flere elcykler på vejene, sker der også flere ulykker.

- Sidste år skete der flere alvorlige ulykker med elcykler. Og det er naturligt nok, for der kommer flere og flere elcykler, så vi kommer til at se dem mere i ulykkesstatistikken. Men vi ved også, at en af de faktorer, der er skyld i ulykkerne, det er farten, siger Søren Ørsted Pedersen.

 

Ifølge Vejdirektoratet er ulykker med elcykler steget fra seks i 2012 til 42 i 2017.

I Cyklistforbundet er man generelt glad for at udbredelsen af elcykler stiger. Men cyklen skal bruges, som den er beregnet til og ikke tunes.

- Det er en farlig udvikling. For den hastighedsbegrænsning, der er, bygger jo på cyklens konstruktion og andre ting. Så det at sætte hastigheden op betyder, at sker der en ulykke, så vil resultatet blive være jo højere farten er, siger Jette Gotsche, landsformand i Cyklistforbundet.

quote Det er en farlig udvikling

Jette Gotsche, landsformand, Cyklistforbundet

- At du så nemt kan købe det (tuningsudstyr, red.), er også et signal om, at det ikke er så farligt. Der er det, vi siger, jo det er det. Der er stor forskel på om du kan køre 25 kilometer i timen eller du kan køre 40 eller 60, fastslå Søren Ørsted Pedersen.

Svært at bedømme farten

Cyklistforbund ser også en anden faktor med stor betydning for de hurtigkørende cykler.

Martin Dalthur vasker cykel 1
Læs også
Cyklistforbund og sundhedsforsker er enige - elcykler er en god ting
Martin Dalthur vasker cykel 1
Læs også
Cyklistforbund og sundhedsforsker er enige - elcykler er en god ting

- Bilerne får sværere ved at vurdere hastigheden. Man har en indbygget idé om, hvor hurtigt en cykel kan køre. Men hvis den så pludselig kører hurtigere end en cykel normalt kører, så skaber det også usikkerhed i trafikken, siger Jette Gotsche.

En elcykel må køre op til 25 kilometer i timen.

Speed pedelecs - super hurtig elcykel

Den 1. juli 2018 trådte en ny forsøgsordning for speed pedelecs i kraft.

 

En speed pedelec må give motorhjælp op til 45 km/t, når du træder pedalerne.

 

Regler for speed pedelecs i forsøgsperioden:

 

- Det er forbudt at køre på speed pedelec, hvis du er under 15 år.

 

- Hvis du er 15 – 17 år, skal du have kørekort til lille knallert eller have taget kørekort til bil efter reglerne om kørekort til 17-årige.

 

- Hvis du er 18 år eller derover, er der ikke krav om kørekort.

 

- Du skal køre efter cykel-reglerne. Dvs. at du skal køre på cykelstien, hvis der er cykelsti og følge cyklistsignaler og -skiltning.

 

- Du skal køre med cykelhjelm. Rådet for Sikker Trafik anbefaler, at du bruger en særlig speed pedelec-hjelm (godkendt efter NTA 8776), som beskytter hovedet bedre end en almindelig cykelhjelm.

 

- Du skal køre med lys på cyklen hele døgnet.

 

- Du må ikke have passagerer med på speed pedelec, og du må ikke have cykelanhænger bagpå.

 

- Promillegrænsen er 0,5 og der er nulgrænse for euforiserende stoffer.

 

- Når du kører på speed pedelec, er du erstatningsansvarlig for skader, du forvolder, på samme måde som hvis du kører andre motordrevne køretøjer, fx knallert eller bil.

 

- Du skal have tegnet en lovpligtig ansvarsforsikring og altid medbringe din præmiekvittering.

 

Kilde: Rådet for Sikker Trafik

 


Nyhedsoverblik