Elcykler populære som aldrig før - Jes lader bilen stå og cykler 21 kilometer på job

Elcykler er ikke længere et byfænomen og kun noget for pensionister. I Haslev går cyklerne som varmt brød. Køberne er fra 14 til 80 år.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Hvis det høvler ned, kan jeg da godt finde på at tage bilen, men ellers så kører jeg til og fra arbejde. Jeg har 21 kilometer hver vej, fortæller Jes Ankjær Hansen, imens hele ansigtet flækker i et grin.

Han er glad for, at han valgte at følge en indskydelse på en ferietur til Østrig sidste sommer:

quote Det er god motion, selvom du får hjælp fra elmotoren

Jes Ankjær Hansen, elcyklist, Haslev 

- Jeg så jo de her mennesker, der lå og drønede op og ned ad bakkerne på elmountainbikes, og så tænkte jeg, det skal jeg prøve, siger han med eftertryk.

Prøveturen var ifølge cyklisten hylesjov, og efter ferien gik han direkte ned i sin cykelforrentning og bestilte en elcykel. Siden da har han stort set ladet bilen stå, når han tilbagelægger de 21 kilometer til og fra jobbet: 

- Det er god motion, selvom du får hjælp fra motoren. Når den kommer op over 25 kilometer i timen, skal du selv trække den, og så får man altså varmen. Og så er det skønt, at du er udenfor og kan høre fuglene synge, siger han. 

Artiklen fortsætter under billedet. 

Ambitionen er at køre 6.000 kilometer om året. Med 42 km til og fra arbejde i alt er Jes Ankjær Hansen sikker på, at han når det. 
Ambitionen er at køre 6.000 kilometer om året. Med 42 km til og fra arbejde i alt er Jes Ankjær Hansen sikker på, at han når det.  Foto: Katja Kafling - TV2 ØST

Salget er eksploderet på få år

Jes Ankjær Hansen er ikke alene om at sætte sig i sadlen på de el-drevne cykler. Mens danskerne i 2013 importerede 16.000 elcykler, så var tallet sidste år tredoblet til omkring 50.000. På samme måde steg antallet af dansk producerede og solgte elcykler i samme periode fra 400 til 3.000. Altså mere end en syvdobling.   

quote Vi sælger både til konfirmander og til mennesker på 80 år

Søren Dahl, indehaver, Fri BikeShop Haslev 

Det kan mærkes hos Fri BikeShop Haslev:

- Sidste år solgte vi omkring 65 i alt, og vi er allerede forbi 80 i år. Det går så hurtigt, at leverandøren har svært ved at følge med, siger Søren Dahl, indehaver af cykelforretningen. 

Artiklen fortsætter under billedet. 

Søren Dahl med nogle af de mange elcykler i butikken.
Søren Dahl med nogle af de mange elcykler i butikken. Foto: Lars Andersen

Køberne har alle aldre

Der findes modeller af alle slags, både racere, mountainbikes og mere almindelige elcykler. De fungerer nogenlunde ens og er udstyret med et batteri og en elmotor. Batteriet sidder typisk bagpå eller gemt i stangen, og motoren sidder for eksempel i midten af et hjul. De koster mellem 10.000 og 22.000 kroner, og skaren af købere begrænser sig ikke længere til pensionister: 

- Vi sælger både til konfirmander, der kommer og bruger deres konfirmationspenge, og til mennesker på 80, siger Søren Dahl.  

Artiklen fortsætter under billedet. 

Martin Dalthur, 48, pusler om sin elcykel. Han var skeptisk over at skulle købe en, men er i dag glad for beslutningen. 
Martin Dalthur, 48, pusler om sin elcykel. Han var skeptisk over at skulle købe en, men er i dag glad for beslutningen.  Foto: Katja Kafling - TV2 ØST

Martin: Jeg var forfængelig og syntes, jeg var for ung 

48-årige Martin Dalthur er en anden af de mange, der har anskaffet sig en elcykel. Den tidligere ivrige motionsrytter gennemgik to hofteoperationer og pludselig kunne han ikke bruge nogen af de cykler, han ellers har kørt så flittigt på, og det sendte ham ud på en nedtur:

quote Jeg har kørt 333 kilometer på den på en måned. Og det er ti uger, siden jeg er blevet opereret i hoften

Martin Dalthur, elcyklist, Tappernøje

- Jeg havde det tungt, depressivtagtigt. Jeg kunne passe mit arbejde og det var det, siger han og tænker for en stund tilbage på et tungt år. 
 
Tanken om en elcykel meldte sig. For Martin Dalthur ville ude at køre. Men der var en forhindring, en lille stemme i hjernen: 

- Jeg var meget, meget forfængelige, det var jeg for ung til. At køre på elcykel ... det gav ikke mening, syntes jeg, siger Martin Dalthur og smiler lidt af sin egen indstilling.

For lidt over en måned siden bed han nemlig hovedet af al skam og købte sig en elcykel:  

- Det har været lykken. Jeg har haft den i en måned, og jeg har kørt 333 kilometer på den måned. Og det er ti uger, siden jeg er blevet opereret i hoften, siger Martin Dalthur og tilføjer:  

- Nu tror jeg på det igen. 

Martin Dalthur beholder elcyklen, også når han igen kan køre på sine almindelige cykler. Han overvejer at bruge den til at pendle til og fra jobbet i Næstved. 
Martin Dalthur beholder elcyklen, også når han igen kan køre på sine almindelige cykler. Han overvejer at bruge den til at pendle til og fra jobbet i Næstved.  Foto: Katja Kafling - TV2 ØST

 


Nyhedsoverblik