El-tog bliver forsinkede: Ny jernbane kommer til at køre med gamle tog

De nye tog til den opgraderede højhastighedsbane fra Ringsted over Køge til København kommer til at åbne med gamle tog.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Når Danmarks første højhastighedsbane mellem Ringsted og København over Køge står klar til indvielse i december næste år så bliver det en helt ny bane, hvor DSB ruller ud med sit gamle materiel, skriver DR Sjælland.

For selv om jernbanen bygges til hastigheder på op til 250 kilometer i timen, så venter DSB fortsat på afløserne for de dieseldrevne ME-lokomotiver, da de 26 nye el-lokomotiver, som DSB har bestilt er forsinket og tidligst kommer i år 2020.

Derfor bliver det primært diesellokomotiver, der kommer til at trække de dobbeltdækkertog, som skal betjene passagererne i den sjællandske regionaltrafik, oplyser DSB's trafikinformationschef Tony Bispeskov.

- Det bliver primærkt dobbeltdækkerne, der kommer til at udgøre grundstammen i regionaltrafikken.. Der kommer også andre tog på strækningen, IC 3 og måske IC 4, men ja det bliver primært dobbeltdækkere, der kommer til at køre, siger Tony Bispeskov til DR Sjælland.

Stadig højere fart

Alligevel forventer DSB's trafikinformationschef Tony Bispeskov hurtigere rejsetider mellem Sjælland og København på den nye højhastighedsbane, selv om det altså primært bliver dieseltog der skal betjene den nye elektrificerede strækning.

- Først og fremmest vil vi med den nye strækning kunne køre på flere spor og lad mig give et eksempel: Som det er nu tager det typisk én time at køre fra Næstved til København, men med den nye bane vil vi kunne gøre det på 46 minutter, siger Tony Bispeskov.

Med den nye bane Ringsted-København vil pendlere fra Ringsted opnå en rejsetidsbesparelse på syv minutter og fra Haslev en tidsgevinst på 11 minutter, oplyser DSB og Banedanmark.

Først når Ringsted-Femern banen er fuldt færdigbygget vil pendlere og passagerer på det sydlige Sjælland, Lolland og Falster få fuld effekt af Banedanmarks store arbejde. Den 120 kilometer lange banestrækning forventes fuldt elektrificeret i år 2024, men om der til den tid er hul ned til Femern-tunnelen er mere tvivlsomt.


Nyhedsoverblik