Efter togulykke på Storebælt: Nu bliver sættevogne på godstog forbudt

Trafikstyrelsen har indtil videre besluttet at forbyde al brug af sættevogne på lommevogne. Det sker efter togulykken på Storebæltsbroen i sidste uge.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har tirsdag forbudt al transport på det danske jernbanenet med sættevogne læsset på ’lommevogne’.

Det sker efter den alvorlige ulykke på Storebæltsbroen den 2. januar, hvor en sættevogn blev kastet af et godstog og ramte et passagertog.

Øjeblikkeligt forbud

Der er tale om et forbud, der træder i kraft med øjeblikkelig virkning, oplyser Trafikstyrelsen i en pressemeddelelse.

Forbuddet gælder for alle typer af ’lommevogne’ uanset type af skammel/saddel ved læsning af alle typer af sættevogne. Alle relevante jernbanevirksomheder har d.d. fået direkte besked.

Årsagen til forbuddet er en test gennemført hos godsfirmaet DB Cargo mandag. Her så repræsentanter fra blandt andet Trafikstyrelsen og Havarikommissionen, at der kan være en risiko for, at sættevognene ikke kan låses sikkert fast til den godsvogn, der skal bære de - en såkaldt lommevogn. Ifølge TV 2 er det ikke muligt med det blotte øje at se, om vognene er låst ordentligt sammen.

Langsom kørsel i blæsevejr

Styrelsen har samtidig skærpet reglerne for kørsel af gods over Storebælt i blæst. Her bliver hastigheden kraftigt reduceret i forhold til de nuværende regler.

Nye hastighedsgrænser for gods på Storebæltsbroen

1.    Ved stiv kuling (15 m/sek) og tværvind skal hastigheden for godstransport med vindfølsomme køretøjer nedsættes til 80 km/t
2.    Ved stormende kuling (20 m/sek) og tværvind forbydes godstransport med vindfølsomme køretøjer
3.    Ved storm (25 m/sek) forbydes alt godstransport.


Nyhedsoverblik