Droppede italienere kan vende tilbage til Storstrømsbroen

De to italienske selskaber, der er sat uden for døren i byggeriet af Storstrømsbroen, kan sagtens vende tilbage, vurderer lektor.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Selv om to af de tre italienske selskaber, der skal bygge Storstrømsbroen, er droppet efter en række skandalesager, så er der intet, der forhindrer, at de kan vende tilbage på byggeriet senere. Det skriver Fagbladet 3F.

Det vurderer Troels Lilja, der er lektor i selskabsret på Copenhagen Business School.

- Det er helt op til de tre selskaber, hvordan de fordeler kontrakten imellem sig. Rent juridisk kan de sagtens ændre aftalen senere, hvis de vil, siger han.

Ifølge konsortiet er de to selskaber Condotte og Grandi Lavori Fincosit (GLF) lige nu nedskrevet til 0,01 procent af kontrakten hver, mens det sidste selskab, Itinera, står med 99,98 procent af kontrakten på at bygge Storstrømsbroen.

Problemer med økonomien

Byggeselskabet GLF har siden årsskiftet kæmpet med økonomien og måtte i juni måned erkende, at det ikke var muligt at finde de nødvendige midler til at indgå i byggeriet.

Derfor blev selskabet reduceret til næsten ingenting i konsortiet bag broen.

Ny storstrømsbro
Læs også
Få overblikket over byggeriet af den nye Storstrømsbro her
Ny storstrømsbro
Læs også
Få overblikket over byggeriet af den nye Storstrømsbro her

Også selskabet Condotte blev på lignende vis blevet reduceret til ingenting, efter selskabet blev taget under konkursbehandling. Det skete tidligere i år, da det kom frem, at Condotte skyldte sine norske underentreprenører 100 millioner norske kroner i forbindelse med et stort byggeri i Oslo.


Nyhedsoverblik