Dansk Folkeparti overvejer gratis kollektiv trafik

Det skal undersøges, hvad det vil koste at gøre den offentlige transport gratis, mener Dansk Folkeparti.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der er stigende trængsel, og det giver problemer i byerne.

Derfor vil Dansk Folkeparti se på, hvad det vil koste at få flere til at vælge tog og bus ved at gøre den kollektive trafik gratis.

Det skriver Jyllands-Posten. I første omgang skal der kigges på muligheden i de fire største byer i landet, fortæller klimaordfører Morten Messerschmidt (DF).

- Vi står over for en stor omvæltning i hele transportsektoren i forhold til klima- og energipolitikken. Og der vil vi gerne have belyst, hvad omkostningerne vil være ved at få gjort den kollektive trafik gratis.

- I hvert fald i de større byer for at se om det kunne være en vej at gå i forhold til den grønne omstilling, siger Morten Messerschmidt til Ritzau.

Han tror, at det vil være en bedre idé at satse på gratis kollektiv trafik frem for at have et ensidigt fokus på el- og brintbiler.

Mener den kollektive trafik er for dyr

Ifølge Messerschmidt er det en måde at tænke klimaindsatsen ind i trafikplanlægningen.

quote Vi står over for en stor omvæltning i hele transportsektoren i forhold til klima- og energipolitikken

Morten Messerschmidt (DF), klimaordfører

Han vil nu bede transportminister Benny Engelbrecht (S) om nye beregninger af, hvilken klimaeffekt det vil have at gøre busser og tog gratis.

Motorvej
Læs også
Trængsel på vejene - vi pendler 300 gange til månen hver dag
Motorvej
Læs også
Trængsel på vejene - vi pendler 300 gange til månen hver dag

Messerschmidt mener, at mange i dag fravælger den kollektive trafik, fordi den er for dyr.

Teknologirådet kom i 2006 med en rapport om emnet, men her havde man ikke set på klimaeffekten, ligesom trafikken siden er steget voldsomt.

SF: Interssant at indføre som forsøg

SF er ikke afvisende over for tankerne bag Dansk Folkepartis overvejelse.

- Det kunne være interessant at indføre som forsøg. Men så skulle det måske være på de lange strækninger som toget fra København til Aarhus, der i dag er absurd dyrt.

- Inde i byerne er der i forvejen mange, der rejser kollektivt, og her kan man i stedet begrænse bilernes adgang, siger politisk ordfører Karsten Hønge (SF) til Jyllands-Posten.

Han er desuden skeptisk over for finansieringen. DF vurderer, at det vil koste cirka fem milliarder kroner at gøre den kollektive trafik gratis.

gul-bus-movia.jpg
Læs også
Landdistriktsformand: Kollektiv transport betyder meget
gul-bus-movia.jpg
Læs også
Landdistriktsformand: Kollektiv transport betyder meget

Radikale: Vil hellere bruge penge på flere busser og tog

Morten Messerschmidt understreger over for Ritzau, at "det hele afhænger af, hvordan økonomien i det ser ud".

De Radikale ser hellere, at man bruger penge på at lægge flere skinner og købe flere busser og tog, fortæller transportordfører Andreas Steenberg.

bus_420.jpg
Læs også
Busruter på landet i fare i sparerunde
bus_420.jpg
Læs også
Busruter på landet i fare i sparerunde

Hvis den kollektive trafik skal være gratis i de store byer, vil regningen - sådan som tingene er skruet sammen i dag - skulle deles mellem staten, kommunerne og regionerne, skriver Jyllands-Posten.


Nyhedsoverblik