Alle, der pendler på Sjælland, ved, hvor meget trafik, der kan være på vejene i myldretiden.
Trængsel på vejen påvirker også busserne, som deler infrastruktur med privatbilister. I en ny trængselsrapport, som COWI har lavet for Movia, konkluderer de, at det årligt koster samfundet 165 millioner kroner, at buspassagererne sidder fast i trafikken i Syds- og Vestsjælland.
Rapporten viser ikke overraskende, at det særligt er omkring de større byer, at buspassagererne må sidde i kø. Over 50 procent af den samlede passagerforsinkelse i Syd- og Vestsjælland findes således i de syv største byer i området - Næstved, Slagelse, Ringsted, Holbæk, Kalundborg, Nykøbing Falster og Vordingborg.
Det koster samfundet 165 millioner kroner årligt. På samme måde viser rapporten, at trængslen generelt er fremtrædende i købstæder andre steder på Sjælland. Roskilde har den største busforsinkelse, hvor det alene koster samfundet 50 millioner kroner årligt, at buspassagererne sidder i kø.
Sådan er de økonomiske omkostninger regnet ud:
- Resultatet viser, at der er et estimeret tidstab på 2.000 persontimer per hverdagsdøgn. Dette svarer på årsbasis til cirka 350 fuldtidsstillinger, der bruges til at sidde i trængsel i busserne i Syd- og Vestsjælland. Denne tid giver anledning til et dagligt samfundsøkonomisk tab på knap 0,67 millioner kroner. Opregnes dette til årsbasis vil det svare til et samfundsøkonomisk tab på godt 155 millioner kroner per år.
- Inkluderes også arbejdsudbudseffekter viser resultatet et samlet samfundsøkonomisk tab for Syd- og Vestsjælland, som defineret i denne undersøgelse, på lidt over 0,71 millioner kroner per hverdagsdøgn, eller 165 millioner kroner på årsbasis. Trængslen i Syd- og Vestsjælland er således ikke uvæsentlig, selvom den er væsentlig mindre end i Hovedstadsområdet.
Kilde: Movia
Næstefter Roskilde er det Næstved, Hillerød og Køge, hvor der er mest forsinkelse på busserne.
Eget busspor er vejen frem
En tilsvarende trængselsrapport lavet for hovedstadsområdet viser dog, at investeringer i busfremkommelighed kan være en del af løsningen.
Rapporten for hovedstadsområdet viser, at bustrængslen er mindre på de strækninger, hvor der er investeret meget i busfremkommelighed. På strækninger hvor busserne kører i eget spor og hvor busserne prioriteres i lyskrydsene kommer busserne hurtigere gennem trafikken og forbi bilkøerne.
- Selvom mange borgere på Sjælland har en bil, så ejer 32 procent af alle familier i Region Sjælland faktisk ikke en bil. Derfor arbejder Movia for at reducere trængslen, så det bliver nemmere at komme til og fra arbejde, skole og fritid med den kollektive transport. Og her kan investeringer i busfremkommelighed være en del af løsningen, siger Movias plandirektør Per Gellert.
Fakta
- Analysen er gennemført af COWI på baggrund af data fra januar og marts 2018.
- Analysen er baseret på ca. 500.000 målinger fra Movias tællebusser.
- Analysen dækker over de gamle takstområder S og V (her kaldet Syd- og Vestsjælland).
- Analysen belyser både busforsinkelse og passagerforsinkelse (busforsinkelse*antal passagerer).
- Analysen viser helt konkret følgende:
- Busserne i Syd- og Vestsjælland er i gns. forsinket med 300 timer pr. hverdag.
- Dette resulterer i en samlet passagerforsinkelse i Syd- og Vestsjælland på 2.000 timer pr. hverdag.
Kilde: Movia