Bustrængsel i Syd- og Vestsjælland koster samfundet 165 millioner kroner

En ny rapport viser, at samfundet årligt mister 165 millioner kroner på, at buspassagererne i Syd- og Vestsjælland sidder fast i trafikken.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Alle, der pendler på Sjælland, ved, hvor meget trafik, der kan være på vejene i myldretiden.

Trængsel på vejen påvirker også busserne, som deler infrastruktur med privatbilister. I en ny trængselsrapport, som COWI har lavet for Movia, konkluderer de, at det årligt koster samfundet 165 millioner kroner, at buspassagererne sidder fast i trafikken i Syds- og Vestsjælland.

Rapporten viser ikke overraskende, at det særligt er omkring de større byer, at buspassagererne må sidde i kø. Over 50 procent af den samlede passagerforsinkelse i Syd- og Vestsjælland findes således i de syv største byer i området - Næstved, Slagelse, Ringsted, Holbæk, Kalundborg, Nykøbing Falster og Vordingborg.

Motorvej
Læs også
Trængsel på vejene - vi pendler 300 gange til månen hver dag
Motorvej
Læs også
Trængsel på vejene - vi pendler 300 gange til månen hver dag

Det koster samfundet 165 millioner kroner årligt. På samme måde viser rapporten, at trængslen generelt er fremtrædende i købstæder andre steder på Sjælland. Roskilde har den største busforsinkelse, hvor det alene koster samfundet 50 millioner kroner årligt, at buspassagererne sidder i kø.

Sådan er de økonomiske omkostninger regnet ud:

  • Resultatet viser, at der er et estimeret tidstab på 2.000 persontimer per hverdagsdøgn. Dette svarer på årsbasis til cirka 350 fuldtidsstillinger, der bruges til at sidde i trængsel i busserne i Syd- og Vestsjælland. Denne tid giver anledning til et dagligt samfundsøkonomisk tab på knap 0,67 millioner kroner. Opregnes dette til årsbasis vil det svare til et samfundsøkonomisk tab på godt 155 millioner kroner per år.
     
  • Inkluderes også arbejdsudbudseffekter viser resultatet et samlet samfundsøkonomisk tab for Syd- og Vestsjælland, som defineret i denne undersøgelse, på lidt over 0,71 millioner kroner per hverdagsdøgn, eller 165 millioner kroner på årsbasis. Trængslen i Syd- og Vestsjælland er således ikke uvæsentlig, selvom den er væsentlig mindre end i Hovedstadsområdet.


Kilde: Movia

Næstefter Roskilde er det Næstved, Hillerød og Køge, hvor der er mest forsinkelse på busserne.

Eget busspor er vejen frem

En tilsvarende trængselsrapport lavet for hovedstadsområdet viser dog, at investeringer i busfremkommelighed kan være en del af løsningen.

udklip.jpg
Læs også
Se tallene: Sjællændere pendler allerlængst til arbejde
udklip.jpg
Læs også
Se tallene: Sjællændere pendler allerlængst til arbejde

Rapporten for hovedstadsområdet viser, at bustrængslen er mindre på de strækninger, hvor der er investeret meget i busfremkommelighed. På strækninger hvor busserne kører i eget spor og hvor busserne prioriteres i lyskrydsene kommer busserne hurtigere gennem trafikken og forbi bilkøerne.

- Selvom mange borgere på Sjælland har en bil, så ejer 32 procent af alle familier i Region Sjælland faktisk ikke en bil. Derfor arbejder Movia for at reducere trængslen, så det bliver nemmere at komme til og fra arbejde, skole og fritid med den kollektive transport. Og her kan investeringer i busfremkommelighed være en del af løsningen, siger Movias plandirektør Per Gellert.

Fakta

  • Analysen er gennemført af COWI på baggrund af data fra januar og marts 2018.
  • Analysen er baseret på ca. 500.000 målinger fra Movias tællebusser.
  • Analysen dækker over de gamle takstområder S og V (her kaldet Syd- og Vestsjælland).
  • Analysen belyser både busforsinkelse og passagerforsinkelse (busforsinkelse*antal passagerer).
  • Analysen viser helt konkret følgende:
    • Busserne i Syd- og Vestsjælland er i gns. forsinket med 300 timer pr. hverdag.
    • ​​​​​​Dette resulterer i en samlet passagerforsinkelse i Syd- og Vestsjælland på 2.000 timer pr.  hverdag.
       

​​​​​Kilde: Movia


Nyhedsoverblik