Borgmestre før omfattende sporarbejde: - Vi frygter i dén grad, at folk flytter fra os

Generne fra sporarbejdet på Sydbanen kan få borgere til at flytte fra regionen. Der er brug for en alternativ løsning, mener tre borgmestre.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Når DSB og Banedanmark lige om lidt skyder et omfattende sporarbejde i gang på Sydbanen mellem Nykøbing Falster og Ringsted, kan det få store konsekvenser for de sydlige kommuner i regionen.

Sådan lyder det fra borgmesteren i Guldborgsund Kommune, John Brædder (Guldborgsundlisten).

Bro
Læs også
Landsdel bliver den store taber under kæmpe sporarbejde - nu trækkes minister ind i sagen
Bro
Læs også
Landsdel bliver den store taber under kæmpe sporarbejde - nu trækkes minister ind i sagen

I perioden med sporarbejde bliver rejsetiden mellem Falster og København nemlig fordoblet.

- Vi frygter i dén grad, at folk flytter fra os. Noget af det, vi som kommune lever af, er, at der bor nogle mennesker, som kan være med til at betale de fælles udgifter. Dem skulle vi meget gerne have til at blive i den her periode, hvor det ser rigtig sort ud for vores pendlere, siger John Brædder.

- Var det blot en måned eller to, det handlede om, så gik det måske, men det er faktisk for visse dele af strækningen op mod to år. Hvis det er flere år, hvor man har fem timer hver vej, så bliver man rigtig træt af det, og så risikerer vi, at de sætter deres hus til salg og rykker ind mod hovedstaden.

Artiklen fortsætter under billedet.

Sådan planlægger Banedanmark sporarbejdet i den kommende tid på Sjælland og Falster.
Sådan planlægger Banedanmark sporarbejdet i den kommende tid på Sjælland og Falster. Foto: Open Street Map © OpenStreetMap contributors

Sender åbent brev til ministeren

Derfor har John Brædder sammen med borgmestrene i Lolland og Vordingborg kommuner, Holger Schou Rasmussen (S) og Mikael Smed (S), sendt et åbent brev til transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).

quote Hvis det er flere år, hvor man har fem timer hver vej, så bliver man rigtig træt af det, og så risikerer vi, at de sætter deres hus til salg og rykker ind mod hovedstaden

John Brædder (Guldborgsundlisten), borgmester, Guldborgsund Kommune

Her påpeger de konsekvenserne ved sporarbejdet og foreslår, at DSB indsætter en direkte busforbindelse mellem Køge og Nykøbing Falster og mellem Køge og Vordingborg.

- Der bliver nogle voldsomt forlængede rejsetider. Det betyder, at borgere i Vordingborg Kommune får fordoblet deres rejsetid for at komme på arbejde. Det, synes vi ikke, er rimeligt, når der findes andre løsninger. Det er en opfordring til, at vi får kigget på de alternative løsninger, forklarer Mikael Smed.

Togbusser Ringsted Station
Læs også
Få overblikket - her rammer det omfattende sporarbejde
Togbusser Ringsted Station
Læs også
Få overblikket - her rammer det omfattende sporarbejde

Køretid og køreplaner plejer ikke at være en ministersag. Det plejer DSB selv at finde ud af. Er det ikke at skyde over målet?

- Jo, men vi har faktisk forsøgt med både DSB og Banedanmark, og nu bliver vi nødt til at gå helt op for at få det her løst. Og jeg tænker faktisk som et led i den forbedrede infrastruktur generelt i Danmark, hvor man i en periode er hårdt pressede, så må vi have en minister til at træde i karakter, siger John Brædder.

quote Når der er nogle gode løsninger, man kunne tage i brug, mens arbejdet står på, hvorfor så ikke gøre det?

Mikael Smed (S), borgmester, Vordingborg Kommune

- Vi er nødt til at hjælpe vores pendlere ud af den knibe, som de i den grad er kommet i.

DSB: Vi har valgt den bedste løsning

Busløsningen er ifølge borgmestrene helt afgørende for, at pendlerne bliver ved med at tage toget og ikke investerer i en bil i stedet – det vil nemlig have store omkostninger for miljøet og lægge ekstra pres på de i forvejen befærdede veje mellem Lolland-Falster, Sydsjælland og hovedstaden.

Men i den sidste ende er sporarbejdet jo af hensyn til pendlerne. Må man så ikke være tålmodig?

- Vi er rigtig glade for de investeringer, der ligger i tognettet lige nu, så der bliver hurtigere forbindelse både syd og nord på. Men når der er nogle gode løsninger, man kunne tage i brug, mens arbejdet står på, hvorfor så ikke gøre det? Det er bare det spørgsmål, jeg synes, vi skal have snakket igennem og fundet en god løsning på, siger Mikael Smed.

SÅDAN PÅVIRKES REJSETIDEN UNDER SPORARBEJDET:

Eksempler på den ændrede transporttid.

 

Transporttid, normalt:

Københavns Hovedbanegård - Nykøbing Falster: 1:37 (samlet transporttid pr. dag 3:14).

Københavns Hovedbanegård - Vordingborg: 1:15 (samlet transporttid pr. dag 2:30).

 

Transporttid, under sporarbejde:

Københavns Hovedbanegård - Nykøbing Falster: 2:37 (samlet transporttid pr. dag 5:14).

Københavns Hovedbanegård - Vordingborg: 2:07 (samlet transporttid pr. dag 4:14).

 

 

Kilde: Borgmestrene i Guldborgsund, Lolland og Vordingborg kommuner.

Hos DSB ser man dog ikke forslaget med en direkte bus mellem Falster, Vordingborg og Køge som en gangbar løsning.

- Vi vil også gerne lave den allerbedste løsning for vores kunder, og det er det, vi har gjort. Vi har været ude i god tid for at undersøge muligheden for andre løsninger. Det er vigtigt for kunderne at komme hurtigt frem, men også at der er stabilitet, siger informationschef Tony Bispeskov.

- Vi er glade for de mange forslag, vi har fået, og de har været med inde i vores overvejelser. De er også blevet testet i virkeligheden, så det er på den baggrund, at vi er nået frem til, at vores løsning er den bedste for vores kunder.

Artiklen fortsætter under billedet.

Ifølge informationschef Tony Bispeskov har DSB valgt den bedste løsning for kunderne.
Ifølge informationschef Tony Bispeskov har DSB valgt den bedste løsning for kunderne. Foto: Ida Valsted - TV ØST

Ikke nødvendigvis hurtigere

Set fra Tony Bispeskovs synspunkt er det nemlig ikke givet, at en busforbindelse vil være hurtigere end DSB’s valgte løsning.

- Det kan være hurtigere i nogle situationer, men sagen er jo den, at sporarbejderne kommer til at betyde, at rigtig mange desværre kommer til at tage deres bil i den her periode. Det betyder, at der vil være væsentlig flere biler på vejene. Det har vi taget højde for, siger informationschefen.

Bro
Læs også
Fotogalleri: Se det kæmpe jernbanebyggeri fra oven
Bro
Læs også
Fotogalleri: Se det kæmpe jernbanebyggeri fra oven

- Det vil sige, at den mulighed, der er for at komme hurtigere frem, bliver dårligere, når vi også med vores busser  - rigtig mange busser – skal ud at blande os i trafikken. Derfor er vores vurdering, at vi kommer hurtigst og bedst frem, hvis vi vælger den her løsning, som vi har – nemlig togbus mellem Næstved og Nykøbing.

DSB holder i aften borgermøde om sporarbejdet i Vordingborg.

Mange pendlere var mødt op for at høre mere om sporarbejdet.

Nyhedsoverblik