Borgmester kalder mediestjernes Femern-kritik for skræmmekampagne

Holger Schou Rasmussen (S), borgmester i Lolland Kommune og bestyrelsesformand i Femern Belt Development.

Lollands borgmester kritiser Femern-modstandere for at udnytte unge på sociale medier til at lave en skræmmekampagne.

- Det er forfærdeligt, at man bruger de sociale medier til skræmmekampanger og misinformation.

Sådan siger Holger Schou Rasmussen (S), borgmester i Lolland Kommune og bestyrelsesformand i fonden Femern Belt Development, om organisationen Beltretter, der bruger unge influencers på Instagram og Youtube til at bekæmpe den kommende Femern-forbindelse mellem Lolland og Femern.

Så skal det være fordi, tyskerne har dumpet noget derude i Anden Verdenskrig, som vi ikke er klar over

Holger Schou Rasmussen (S), borgmester i Lolland Kommune og bestyrelsesformand i Femern Belt Development

Beltretter mener, at det store infrastrukturprojekt til 52,6 milliarder vil skade naturen og dyrelivet i området samt mudre hele vandet omkring byggeriet i Østersøen. Ifølge Holger Schou Rasmussen har organisationen desuden lavet skræmmekampanger om, at der vil blive gravet forurenet havbund op, mener borgmesteren.  

Se video om protest-opslagene på de sociale medier her:

02:04 Luk video

- De har ingen dokumentation for, at det er forurenet havbund, der bliver gravet op. Så skal det være fordi, tyskerne har dumpet noget derude i Anden Verdenskrig, som vi ikke er klar over, siger Holger Schou Rasmussen.

Betalte folk for at demonstrere

Det er ikke første gang, Beltretter betaler personer til at vise deres modstand mod Femern-forbindelsen.

Først kom det frem, at organisationen havde betalt skuespillere for at demonstrere i den tyske by Kiel mod den kommende tunnel.

Amatørskuespillerne, der optrådte indsmurt i mudder, fik 60 euro, hvilket svarer til 450 danske kroner, plus transport for at vise deres modstand. Mudderet skulle symbolisere, hvordan vandet i Østersøen bliver, når Femern-forbindelsen bliver bygget.

Lolland ville aldrig nogensinde sige ja til at få opgravet forurenet jord og lagt på vores kyst

Holger Schou Rasmussen (S), borgmester i Lolland Kommune og bestyrelsesformand i Femern Belt Development

Sidenhen kunne TV2 ØST fortælle, hvordan unge influencers på Instagram og Youtube bruges i kampen til at standse den faste forbindelse mellem Lolland og Femern.

En af dem er 20-årige Julia Schulze fra Hamborg, som ofte lægger billeder op på sin Instagram-profil. Her kan hendes over 400.000 følgere oftest se billeder fra eksotiske badeferier, reklamer for hårprodukter eller den unge tysker i tætsiddende træningstøj.

Men forleden så hendes tusindvis af følgere på det sociale medie noget helt andet end de sædvanlige billeder og videoer.

I en video, hvor Julia Schulze er iført sort bikini, bliver hun på en strand begravet i sand, så kun hendes hoved stikker op. Til videoen har hun skrevet en længere tekst, hvor hun advarer mod den kommende Femern-forbindelse mellem Danmark og Tyskland.

Artiklen fortsætter under opslaget.

Ifølge Holger Schou Rasmussen hersker misinformationerne flere steder i Tyskland. Det opdagede han især, da han viste en video til sine tyske borgmestrekollegaer i delstaten Schleswig-Holsten.

- Jeg viste dem, hvordan man i forbindelse med et stort byggeri på havbunden afskærmer sediment (bundfald fra havbunden red.). Man sænker simpelthen nogle gardiner ned på hver sin side af det sted, hvor man graver op. Det samler sedimentet, så det falder ned på bunden igen og ikke skyller rundt. Det sediment har ligget på havbunden i millioner af år, så det vil næppe forurene. Der blev borgmestrene meget overrasket, fordi de af Beltretter og Scandlines havde fået indprentet, at man vil grave forurenet jordbund op i Østersøen, siger han.

Netop store dele af det sediment, som skal graves op i forbindelse med Femern-byggeriet, skal placeres på den sydlollandske kyst, og der etableres ifølge borgmesteren et nyt forland.

- Og Lolland ville aldrig nogensinde sige ja til at få opgravet forurenet jord og lagt på vores kyst. Det er noget af den reneste jord, efter det har ligget i millioner af år midt ude i Østersøen. Der har aldrig været menneskehænder, der siden istiden har rørt den havbund, derfor er det noget eklatant vrøvl, som Beltrettet kommer med, siger Holger Schou Rasmussen

Udtrykker ingen politiske holdninger

Hos Beltretter erkender man de dage, hvor modstandere af store byggeprojekter rasende holdt bannere over hovederne for at vise deres modstand, er forbi.

Vi betaler ikke nogen for at udtrykke politiske holdninger

Karin Neumann, pressetalsperson for Beltretter

Nu kræver det blandt andet influencers på Instagram og Youtube for at nå ud til den tyske befolkning.

- Vi betaler ikke nogen for at udtrykke politiske holdninger, men vi ønsker at skabe opmærksomhed omkring et relativt ukendt emne. For at opnå det, så kræver det, at Beltretter naturligvis bruger hele spektret af moderne kommunikation som relationer til pressen, sociale medier, markedsføring, influencers og så videre, siger Karin Neumann, pressetalsperson for Beltretter, til TV2 ØST og tilføjer:

- Gennem brugen af influencers fra forskellige områder er vi i stand til at skabe opmærksomhed omkring byggeprojektet inden for deres netværk.

Kommer til at ligge mellem to metropoler

Holger Schou Rasmussen tror dog ikke, at Beltretter kan standse byggeriet af Femern-forbindelsen.

- På Lolland er vi utrolig positive over for forbindelsen. Jeg vil tro, at 90 procent af borgerne bakker op om Femern-forbindelsen, og vi har set, hvor meget infrastrukturprojekter betyder for sammenhængskræften. Det er ikke kun under byggeriet, at de mange arbejdspladser kommer til at betyde meget for Lolland.

- Men også efterfølgende får forbindelsen stor betydning, fordi vi kommer til at ligge mellem to metropoler, og det giver nogle nye muligheder til Lolland. Lige nu ligger vi for enden af Danmark med en langsom færgeforbindelse og står med ryggen til tyskerne, men snart kan vi være tæt på både København og Hamborg.

Femern Belt Development arbejder for at sikre, at Region Sjællands borgere og virksomheder får det størst mulige udbytte af Femern-forbindelse. Før, under og efter anlægsfasen.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App