Borgmester frygter lukning af busruter: - Jeg håber, de finder en løsning

To buslinjer i Vordingborg Kommune står for skud i nyt spareforslag. Borgmesteren opfordrer Region Sjælland til at finde pengene andre steder.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Vordingborg Kommune risikerer at blive to buslinjer fattigere til sommer næste år.

Region Sjælland har nemlig besluttet sig for at kaste sparekniven efter to busruter i kommunen.

Det fremgår af en række spareforslag, som blev diskuterede onsdag på et møde i Udvalget for Trafik, Infrastruktur og Miljø.

quote Det ville mildest talt være en katastrofe at nedlægge de her busruter

Mikael Smed (S), borgmester i Vordingborg Kommune

Der skal findes 20 millioner kroner på offentlig transport over de næste to år, og derfor undersøger politikerne i Region Sjælland, hvordan man kan spare på 15 busruter på Sjælland, Lolland, Falster og Møn samt Tølløse-banen. 

Uundværlige ruter

Blandt de udvalgte busruter finder man 760 og 660R, som kører i Vordingborg Kommune.

Embedsværket i Region Sjælland har regnet sig frem til, at der kan spares 6,6 millioner kroner ved at nedlægge buslinjerne. Heraf 5,4 millioner kroner ved lukning af 660R, hvilket vil være den største besparelse sammenlignet med de andre buslinjer i sparekataloget.

Mikael Smed (S), der er borgmester i Vordingborg Kommune, som også omfatter Møn, fortæller, at de to busruter er uundværlige for kommunens borgere. Især skoleelever og studerende benytter sig af busruterne.

- Vores rute 660R og 760, der er i spil, er nogle vigtige ruteforbindelser til vores uddannelsesinstitutioner, og det er så vigtigt, at vi får de unge mennesker uddannet, så det ville mildest talt være en katastrofe at nedlægge de her busruter, siger han til TV ØST

Pengene skal retur til staten

Busruten er truet, fordi Region Sjælland skal spare 20 millioner på kollektiv trafik i 2019 og 2020. Besparelserne kommer som følge af en aftale mellem Dansk Folkeparti og regeringen, der blev forhandlet på plads i maj i år.

Her blev det besluttet, at alle landets regioner skulle fratages midler til såkaldt erhvervsfremme-opgaver. Penge til regional udvikling.

Bus
Læs også
Underskriftindsamling tager fart: - Bevar vores buslinje
Bus
Læs også
Underskriftindsamling tager fart: - Bevar vores buslinje

Region Sjælland mister derfor 112 millioner kroner på næste års budget, og fordi regionspolitikerne havde afsat 70 procent af de midler til den kollektive trafik, ender det altså ironisk nok med, at regionspolitikerne nu bliver nødt til at spare på området, fordi pengene skal retur til staten.

- Vi er utroligt kede af, at vi er blevet bragt i den her situation. Det er omstændigheder udefra, der gør, at vi skal det her. Det er ikke noget, som vi gør med god vilje, udtalte Peter Jacobsen (DF), der er formand i Udvalget for Trafik, Infrastruktur og Miljø i Region Sjælland til TV ØST onsdag.

Ansvaret kan ende hos kommunerne

Borgmesteren anerkender, at Region Sjælland er havnet i en uheldig situation, men håber, at regionspolitikerne tager sparekniven til sig og finder pengene andre steder.

- Jeg har forståelse for, at regionen, ligesom vi andre, skal have pengene til at passe. Jeg håber, at vi med de her spareforslag, som er lagt på bordet, kommer til at indgå i en dialog om, hvilke ruter der skal effektueres, siger Mikael Smed.

Det er ikke første gang, at regionspolitikerne nedlægger busruter i regionen. Tilbage i januar 2017 nedlagde Region Sjælland flere buslinjer i Sorø. Her kom Sorø Kommune buspendlerne til undsætning og sikrede busruter med 900.000 kroner.

Læs også
Region nedlægger busruter: Nu må kommunen selv betale
Læs også
Region nedlægger busruter: Nu må kommunen selv betale

Skulle det ske, at regionspolitikerne beslutter sig for at spare på den kollektive trafik i Vordingborg Kommune, kan borgmesteren og hans byrådskollegaer altså risikere at stå med ansvaret selv.

- Vi skal ud at kigge på nogle løsningsmodeller, hvis regionen trækker tæppet fuldstændig, men jeg har tillid til, at de her regionspolitikere godt er klar over, at de dækker borgerne bredt i hele regionen. At lukke sådanne ruter får en kæmpestor konsekvens, så jeg håber de ser fornuftigt på det, siger Michael Smed.

Forslagene skal tages op i udvalget for Trafik, Infrastruktur og Miljø igen, før de lander på bordet i regionsrådet 5. november, når man skal fastlægge sommerkøreplanen for 2019.

Disse ruter er i spil i Region Sjællands sparekatalog

Følgende er en liste over de forslag, som regionspolitikerne drøfter i øjeblikket

120 Høje Tåstrup – Køge
Forslag: Linjen nedlægges mellem Karlslunde og Køge
Tølløsebanen
Forslag: Halvtimesture nedlægges.
2 togsæt overføres fra Tølløsebanen til Lille Syd
460 Korsør –    Stigsnæs Havn
Forslag: Reg. Sj. andel af linjen nedlægges
470R Slagelse – Skælskør
Forslag: Linjen nedlægges
490 Ruds Vedby – Svinninge
Forslag: Timesdrift ingen drift aften og weekend
570 Næstved – Sorø
Forslag: Reg. Sj. andel af linjen nedlægges
555/666 Odsherred – Høje Taastrup
Forslag: Linjen nedlægges
720R Maribo – Rødby Færgehavn
Forslag: Linjen nedlægges
736 Stubbekøbing – Nr. Alslev
Forslag: Reg. Sj. andel af linjen nedlægges.
740 Nykøbing F. – Gedser Færgehavn
Forslag: Reduceret drift; timesdrift i dagtimer og 2 timesdrift aften og weekend
740 Nykøbing F. – Gedser Færgehavn1)
Forslag:Linjen nedlægges
760 Vordingborg – Sakskøbing
Forslag: Reduceres til en morgentur og 2 eftermiddagsture
780 Nakskov – Tårs Færgehavn
Forslag: Reg. Sj. andel af linjen nedlægges.
630R Næstved – Faxe Syd
Forslag: Afkortes i Faxe Syd
263 Haslev – Faxe – Faxe Ladeplads
Forslag: Linjen nedlægges
660R Vordingborg – Stege
Forslag: Linjen nedlægges
Afskaffelse af          R-net (bus) 2)
Forslag: Udtynding til timesdrift    kl. ca. 9-13
Natbetjening
Forslag: Linjerne nedlægges

Nyhedsoverblik