Borgere ærgerlige over nyt plejefirma

Lolland Kommunes beslutning om at fravælge plejefirmaet Lev Vel, som leverandør af privat hjemmehjælp, berører ældre borgere i kommunen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De ældre borgere i Lolland Kommune er oprørte, det samme er de ansatte fra plejefirmaet Lev Vel.

Kommunen har nemlig fravalgt det lokalankrede plejefirma Lev Vel og lægger nu al privat hjemmepleje hos PlejePlus, der er bosiddende i Guldborgsund Kommune. Ægteparret Ole og Kirsten Tolstrup, der modtager hjælp seks gange i døgnet er kede af at miste plejefirmaet Lev Vel.

- Har jeg haft behov for noget, så har jeg ringet, og der er allerhøjst gået et kvarter, så har Lev Vel været der. De har gjort alt, hvad der stod i deres magt  for at være der og de har sørget for at give den bedste pleje og pasning de kunne, fortæller en tydelig berørt Ole Tolstrup.

Sparer fem millioner

Lolland kommune kan spare over 5 millioner kroner årligt ved at ligge alt privat ældrepleje over til PlejePlus. Og selvom Ole Tolstrup forstå kommunen incitament påvirker det ham stadig.

- Jeg synes det er fuldstændig urimeligt, at vi skal behandles på den måde. Jeg ved godt, at der skal spares, men det er mange gange de forkerte steder, siger Ole Tolstrup, der sammen med sin kone Kirsten Tostrup modtager hjemmehjælp seks gange dagligt.

Ansatte er oprørte

Også Lev Vels 100 ansatte er oprørte over situationen. De kan ikke forstå, hvorfor Lolland Kommune fravælger et lokalforankret virksomhed, som skaber vækst i lokalområdet.

- Jeg bliver arbejdsløs, og det gør mig selvfølgelig ked af det. Lev Vel er en god arbejdsplads, og dem kommer vi til at savne. De fleste af mine kollegaer kan se frem til arbejdsløshed. Og jobs hænger jo ikke på træerne hernede, siger Solveig Wede, der arbejder som social og sundhedsassistent hos Lev Vel.

Borgmester: PlejePlus er ligeså kvalificerede til at løse opgaven

Ham, der står på mål for kritikken - borgmester for Lolland Kommune Holger Schou Rasmussen, forklarer, at det nye firma vil kunne løse de præcis samme opgaver som Lev Vel.

- Det handler om, at vi fra kommunens side har valgt at sætte opgaven i udbud. Lev Vel og Pleje Plus bød begge ind på opgaven, og der var en forskel på prisen på 15 procent på nøjagtig samme opgave. Da alle andre parametre var i orden for begge firmaer, så bliver prisen jo det, der bliver det afgørende, siger han.

Han mener heller ikke, at borgerne nødvendigvis mister alle deres kendte og faste hjælpere.

-  Man skal måske vende sig til en ny person. Men omvendt set, så skal det nye firma rekruttere medarbejdere, og det kan muligvis være personer fra Lev Vel - så måske bliver det alligevel nogle af de samme ansigter, som borgerne møder, siger borgmesteren.

På torsdag har ansatte hos Lev Vel arrangeret en demonstration foran Lolland kommune, hvor også mange borgere forventes at støtte op.


Nyhedsoverblik