I dokumentaren Guds bedste børn, som blev vist på TV 2 onsdag, udtrykker Børns Vilkår en bekymring for børn, der vokser op i lukkede, religiøse miljøer.
Dokumentaren handler om personer og deres børn, som har været en del af den tidligere radikale frikirke Faderhuset, som nu officielt er nedlagt. Her hører man blandt andet om, hvordan en gruppe børn er forsvundet fra Bandholm på Lolland. Dem finder TV 2's journalister senere i en skov i det nordlige Tjekkiet.
Børns Vilkår mener nu, at der skal oprettes en særlig national enhed for at holde styr på den slags børn. De skal undersøge trivslen blandt børn, der lever i religiøse miljøer som dem, der er omtalt i dokumentaren. Det skriver TV 2.
Det er nemlig for stor en opgave for kommunerne generelt at undersøge, om børnene trives i religiøse miljøer eller ej. Det forklarer Bente Boserup, som er seniorkonsulent hos Børns Vilkår, til TV 2, efter hun har set dokumentaren.
- Som vi ser det i Børns Vilkår, så mangler der specialviden på området. Det betyder, at det kan være meget svært for en kommune at gå ind og undersøge børnene, siger hun til TV 2.
Børn kan være instrueret
Ifølge Bente Boserup kan børnene have fået indstuderet svar og reaktioner, når de taler med kommunens folk eller andre myndighedspersoner.
Hun har selv talt med unge, der tidligere har levet i miljøet omkring den nedlagte frikirke, der netop bekræfter denne praksis.
- De her børn bliver - det kan de i hvert fald blive – instrueret i, hvad de skal sige, når de skal tale med kommunen. Det ved jeg fra nogle af de unge, jeg har talt med, at de har været tvunget til at sige, at alt var godt, selvom det ikke var det, siger Bente Boserup til TV 2.
Det kan være svært for kommunen eller andre myndigheder at gennemskue denne praksis og undersøge denne slags sager til bunds, når børnene vokser op i lukkede religiøse miljøer.
Derfor efterlyser Bente Boserup en specialenhed, som alle kommuner kan henvende sig til, ligesom man har det i Frankrig.
- Derfor skal der nogle særlige kompetencer til. Der skal også viden om, hvad er det for en hverdag børnene lever i. Hvordan er det forældrene opdrager dem til at se på verdenen inden for i det lukkede miljø, og hvordan ser verden ud udenfor, siger hun.