Børnefamilier står af hamsterhjulet og flytter på landet: - Når man har en drøm, skal man gøre det

Er du klemt i København? Så flyt på landet, opfordrer en ny tilflytter-kampagne. Familien Rinken tog skridtet og har ikke fortrudt et sekund.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det var januar, da Mie og Carsten Rinken så Fuglebæksgaard, der ligger udenfor Nørreballe på Lolland, for første gang.

Vinterlandskabet med de flade brune marker, og de nøgne træer uden blade, skræmte dem ikke. Datteren Elisabeth løb ud på den 750 meter lange grusvej ned til gården – og de behøvede ikke at bekymre sig om trafikken.

- Vi havde talt om, hvilket liv vi gerne ville se tilbage på, og at vi gerne ville bruge vores tid sammen med vores børn. Derfor begyndte vi at undersøge, hvor man kunne få den billigste bolig i Danmark, fortæller Mie Rinken om deres overvejelser.

quote Men når man har en drøm, skal man altså gøre det

Mie Rinken

Som sagt så gjort.

Andelslejligheden i Valby på 75 kvadratmeter blev skiftet ud med den trelængede gård med det hvide hovedhus på 249 kvadratmeter. Mie og Carsten Rinken og deres to børn - Elisabeth, der i dag er fem år, og Regnar på tre år - flyttede til Lolland i maj for tre år siden. Noget af et spring, mente familie og venner. Fra Fuglebæksgård er der en kilometer til de nærmeste naboer.

Artiklen fortsætter under billedet. 

Carsten Rinken med datteren Elisabeth og deres hund Oda. 
Carsten Rinken med datteren Elisabeth og deres hund Oda.  Foto: Peter Kryger - TV2 ØST

- Men vi er naboer til skoven, siger Mie Rinken og griner, mens hun serverer kaffe i køkkenalrummet.

Elisabeth tegner ved spisebordet, og Regnar leger sørøver i stuen. Hunden Oda går lidt frem og tilbage og holder godmodigt øje med det hele.  

Klemt i København?

Mie Rinken er født og opvokset i Hvidovre og har tidligere arbejdet som sosu-assistent i København, mens Carsten Rinken er fra Himmerland. Arbejdsdelingen i familien blev sådan, at Mie Rinken valgte at passe børnene og gården. Hendes mand, Carsten Rinken, er ufaglært og gik ledig i fem måneder, før han fik job i lagerafdelingen på Vestas.

- Han er verdens modigste mand. Han turde sige sit job op og tro på, at det ville lykkes at få et nyt arbejde. Der var lige nogle måneder, hvor vi var pressede. Men når man har en drøm, skal man altså gøre det, fastslår Mie Rinken.

Mie Rinken fortryder ikke et sekund, at hun valgte at flytte sin familie til Lolland – hør hende forklare hvorfor her:

 

Og det er netop børnefamilierne, som Lolland Kommune gerne vil lokke væk fra storbyens trængsel og ud i naturen og den friske luft. Derfor har kommunen netop lanceret reklamekampagnen Klemt i København?.

Babycafé
Læs også
Babypludren og boligsnak - kommuner vil tiltrække københavnske børnefamilier
Babycafé
Læs også
Babypludren og boligsnak - kommuner vil tiltrække københavnske børnefamilier

I reklamerne møder vi Louise på 34 år. Hun bor i en lille lejlighed på Indre Nørrebro i København sammen med sin kæreste Martin. De er forældre til Virtus, hvis største drøm er at blive spejder. Derfor har Louise klemt et telt ind på gulvet i soveværelset ved siden af dobbeltsengen.

- Virtus siger selv, at det kunne være sjovere, hvis teltet stod ude i en skov. Ja, men vi kan jo ikke opfylde alle ønsker, når vi bor i byen, erklærer Louise.

Virtus ville egentlig også gerne gå til svømning, men der er venteliste på svømmeholdet, så Louise har købt et lille børnebassin, som hun har klemt ind på gulvet i badeværelset.

Artiklen fortsætter under billedet. 

Klemt i København? 34-årige Louise har klemt et badebassin ind til hendes børn på badeværelset, fordi der ikke er plads på holdet til børnesvømning. Hun forsøger at bevare optimismen i Lolland Kommunes nye bosætnings-kampagnevideo. 
Klemt i København? 34-årige Louise har klemt et badebassin ind til hendes børn på badeværelset, fordi der ikke er plads på holdet til børnesvømning. Hun forsøger at bevare optimismen i Lolland Kommunes nye bosætnings-kampagnevideo.  Foto: Kreativt kommunikationsbureau Eiffel

Budskabet er klart: Der er virkelig pladsmangel i det lille fiktive hjem på Nørrebro, som Lolland Kommune har skabt sammen med kommunikationsbureauet Eiffel.

- Vi forsøger at overbevise familierne om, at man kan få det hele for det halve på Lolland, og at vi har hele pakken. Hos os kan man både komme tæt på naturen, få tid til børnene og få et spændende job, fortæller Julie Christensen, der er kommunikationsmedarbejder i Lolland Kommunes strategi og direktionssekretariat.

- Vores største udfordring er job-delen. At få fortalt hvilke virksomheder, vi har, og hvilke jobs man rent faktisk kan få her i kommunen, at det er muligt at få en karriere, hvis man ønsker det, supplerer Henrik Madsen, der er souchef i samme afdeling. 

Artiklen fortsætter under billedet. 

Henrik Madsen og Julie Christensen, der begge er ansat i Lolland Kommune, står bag den nye bosætningskampagne Klemt i København. Reaktionerne har været overvældende positive. 
Henrik Madsen og Julie Christensen, der begge er ansat i Lolland Kommune, står bag den nye bosætningskampagne Klemt i København. Reaktionerne har været overvældende positive.  Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

Klemt i København?-kampagnen består af tre reklamevideoer, som kommunen har indrykket på Facebook og Instagram. Målgruppen er børnefamilier på Fyn og Sjælland. I videoen siger den gæve Louise flere gange: Vi er gode til at vende det hele til noget positivt, mens hun smiler opmuntrende.

Tilflyttere
Læs også
Flyttede fra det pulserende byliv til en nedlagt gård på landet: - Der er ikke noget, jeg savner
Tilflyttere
Læs også
Flyttede fra det pulserende byliv til en nedlagt gård på landet: - Der er ikke noget, jeg savner

For den fiktive Nørrebro-familie har ikke råd til at tage på ferie, de er nummer 54 på ventelisten i andelsforeningen, hvor de gerne vil have en større lejlighed, manden, Martin, er nødt til at sove i stuen, efter at de har fået deres andet barn på grund af pladsmangel i soveværelset, der er tørrestativer i hele lejligheden, og lyset når kun ind i lejligheden mellem 15 og 15.17.

Det er et helt frirum at få lov at sidde her i solen i 10-12 minutter, siger Louise optimistisk i videoen. 

Artiklen fortsætter under videoen fra kampagnen Klemt i København. 

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Efter at Louise har kæmpet for at finde plads til børn og tørrestativer, lyder budskabet, at hvis man vælger at flytte til Lolland, så får man mere plads – også i budgettet, fordi husene er billige på Lolland. Det hele er fortalt med humor og glimt i øjet.

- Vi har fået meget positive reaktioner på videoerne. Folk tagger hinanden og skriver, fed reklame eller at nu må vi altså også snart flytte til Lolland, siger Julie Christensen.

quote Vi havde bestemt os for, at vi ville konstruere et liv, hvor vi ikke var låst af 30-årige lån

Mie Rinken

- En af videoerne er eksempelvis blevet delt over 200 gange i Facebookgruppen Lolland-Falster Lovestorm, og her fik den en disponering på over 40.000, fortæller hun. 

Et genkendende nik

Det er en helt almindelig dag på Fuglebæksgaard. Stubmarkerne er våde af sensommerregnen, og de brungule blade i luften og på vejen viser tydeligt, at efteråret står på spring. Carsten Rinken er på arbejde, mens Mie Rinken passer børnene. Senere i dag har de en legeaftale med nogle venner, de skal mødes med i Knuthenborg, hvis vejret holder.

Artiklen fortsætter under billedet.

Hovedhuset på Fuglebæksgaard, hvor familien Rinken i dag har fået masser af plads. 
Hovedhuset på Fuglebæksgaard, hvor familien Rinken i dag har fået masser af plads.  Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

Mie Rinken kunne ikke lade være med at grine, da hun så Klemt i København-reklamevideoerne fra Lolland Kommune, og hun kan sagtens nikke genkendende til problematikken om pladsmangel.

- Vi havde bestemt os for, at vi ville konstruere et liv, hvor vi ikke var låst af 30-årige lån. Vi ville have et liv, hvor vi størstedelen af tiden kunne sige: Ja, det har jeg lyst til. Vi ville ikke fanges i gæld, fortæller hun.

Mie Rinken kan genkende den pladsmangel, der bliver hentydet til i reklamevideoerne Klemt i København:

 

Familien Rinken er ikke alene om at ønske et liv, hvor man træder ud af det såkaldte hamsterhjul. Det fortæller Pia Heike Johansen, der er lektor ved Center for Landdistriktsforskning ved Syddansk Universitet.

- Salget af huse udenfor storbyerne er stigende, og der er et generationsskifte på vej. De unge, der for 10-12 år siden flyttede til København for at tage en uddannelse, har fået et barn eller nummer to er på vej. Og de begynder, som Louise i kampagnevideoen, at synes, at det er lidt træls med pladsmangel og synes ikke, at det er et liv, de vil leve med små børn, fortæller Pia Heike Johansen, der mener, at Lolland Kommunes kampagne rammer målgruppen ret godt.  

- Alle kommuner forsøger at tydeliggøre, hvad de står for, og man skal jo fortælle den historie, der er. Og Lolland Kommunes kampagne Klemt i København ligger tæt op ad, hvad vi ved om, hvorfor familier vælger at flytte på landet. Det er blandt andet, at man får mere plads og mange flere kvadratmeter for pengene, siger hun.

TOP 3: Hvad får en familie til at flytte på landet

 

  1. Tættere på naturen og fred og ro
  2. Mindre afhængighed af penge – et ønske om at træde ud af hamsterhjulet
  3. Billigere huse og dermed flere kvadratmeter bolig for pengene

Kilde: Center for Landdistriktsforskning ved Syddansk Universitet

Pia Heike Johansen er ikke i tvivl om, at Lolland Kommune sagtens kan konkurrere med andre kommuner, der også har natur og billige huse og som ligger tættere på hovedstaden.

- Der er en enorm overvindelse at tage skridtet. Men det er jo kun for dem, der ikke bor der, at der er rigtig langt. Alle undersøgelser viser, at forholdet til afstand forandrer sig, når først beslutningen er truffet. Forholdet til afstand forandrer sig, så når man er flyttet, så betyder det mere, hvor langt der er til sportsklubben og købmanden, fortæller Pia Heike Johansen.

quote Forholdet til afstand forandrer sig, så når man er flyttet, så betyder det mere, hvor langt der er til sportsklubben og købmanden

Pia Heike Johansen, lektor ved Center for Landdistriktsforskning ved Syddansk Universitet

Afstanden fra familien og vennerne til Fuglebæksgaard i Nørreballe var da også været inde i billedet, da Mie og Carsten Rinken skulle endeligt beslutte sig for Lolland.

- Men vi oplever, at vi er sammen på en helt anden måde. Folk bliver her jo og overnatter, og vi har mere tid med hinanden, så vores relationer til både familie og venner er blevet tættere, fortæller Mie Rinken.  

Nyt boligområde
Læs også
Tilflytterne rykker til Slagelse:
Nye husejere får nøglen til bæredygtig bydel i dag
Nyt boligområde
Læs også
Tilflytterne rykker til Slagelse:
Nye husejere får nøglen til bæredygtig bydel i dag

Udenfor er regnen stoppet, og det er tid til at kigge til kaninerne og kattene i stalden, en gyngetur i haven – og et smut forbi legepladsen, der ligger med udsigt til marker og skov. Legepladsen blev sat op, da Mie Rinken fandt alle elementerne til en hel legeplads til halv pris.

- Den kostede 14.000 kroner, men det er jo netop sådan noget, man kan, når huslejen er lav, siger hun og griner.

Der er masser af mulighed for at boltre sig udendørs på Fuglebæksgaard. Det var en af grundene til, at familien Rinken flyttede dertil. 
Der er masser af mulighed for at boltre sig udendørs på Fuglebæksgaard. Det var en af grundene til, at familien Rinken flyttede dertil.  Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

 


Nyhedsoverblik