Bilister råber af skolepatruljer og giver dem fingeren

Hver tredje elev i skolepatruljen har prøvet, at bilister har råbt af dem eller givet dem fingeren, når de har hjulpet børn over vejen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Et skældsord eller en langemand lige i ansigtet.

Det er altså ikke kun smil og venlige bilister, skolepatruljerne møder, når de hver morgen skal have deres skolekammerater sikkert over vejen.

quote Der kom en bil med høj fart, som bremsede hårdt op lige foran mig. Bilisten råber, at jeg skal flytte mig og giver mig fingeren

Elev i undersøgelse om skolepatruljer

En ny undersøgelse, som Epinion har udført for Rådet for Sikker Trafik, viser, at hver tredje skolepatruljeelev har oplevet ubehagelige episoder indenfor det seneste år. I Region Sjælland gælder det 12 procent af de adspurgte. Det kan for eksempel være, at de er blevet råbt af, eller at en bilist har givet dem fingeren. 

I undersøgelsen er der blandt andet en elev, der har svaret, at en bilist ”kørte over vejen, som om vi gjorde tegn til, at han skulle stoppe”.

- Der kom en bil med høj fart, som bremsede hårdt op lige foran mig. Bilisten råber, at jeg skal flytte mig og giver mig fingeren, er der en anden, der skriver, mens en tredje beskriver:

- En cyklist kørte ind i min arm og sagde ”Jeg har ikke tid til det her pjat”.

Fakta: Undersøgelse blandt skolepatruljeelever: 

Rådet for Sikker Trafik og Lærerstandens Brandforsikring har i 2017 gennemført en undersøgelse blandt 987 elever, der er med i en skolepatrulje.

Eleverne er blevet spurgt: ”Har du oplevet en ubehagelig situation, da du var skolepatrulje (f.eks. at en råbte ad dig eller ”gav dig fingeren” – sæt gerne flere kryds)?”. Herunder kan man se svarene:
  • Nej: 56 %
  • Ja, med en bilist: 21 %
  • Ja, med en cyklist: 10 %
  • Ja, med en fodgænger: 7 %
  • Ja, med en anden trafikant: 3 %
  • Ved ikke/husker ikke: 12 %
Kilde: Rådet for Sikker Trafik

Vil undervise skolepatruljerne

Og de oplevelser falder bestemt ikke i god jord hos Rådet for Sikker Trafik.

- Det er langt ude, at nogle voksne ikke kan styre sig og vise skolepatruljerne den respekt, som de fortjener. Eleverne yder en frivillig indsats, så alle børn kommer sikkert og trygt gennem trafikken, siger underdirektør Karina Petersen fra Rådet for Sikker Trafik i en pressemeddelelse.

- Det virker meget voldsomt på et barn at blive råbt ad af en voksen, fordi en bilist ikke kan vente de få sekunder, det tager at hjælpe skolernes mindste børn over vejen.

quote Det er langt ude, at nogle voksne ikke kan styre sig og vise skolepatruljerne den respekt, som de fortjener

Karina Petersen, underdirektør, Rådet for Sikker Trafik

Politiet har fokus på problemet

Rådet for Sikker Trafik vil sammen med Lærerstandens Brandforsikring sætte ind med en kampagne over de næste tre år. Den skal minde trafikanterne om, at de skal vise hensyn til både børn og skolepatruljer. Samtidig vil de gennem undervisning klæde skolepatruljerne bedre på.

- Mange elever er glade for at være med i skolepatruljerne, og sådan skal det blive ved med at være. Deres indsats fortjener den største respekt fra os alle, der færdes i trafikken, siger Mikkel Klausen, der er CSR-chef i Lærerstandens Brandforsikring.

- Derfor er det oplagt, at vi sætter fokus på respekten fra de øvrige trafikanter og samtidig klæder skolepatruljerne på, så de ved, at når en utålmodig bilist hidser sig op, så har det intet med skolepatruljen at gøre, men fordi bilisten selv er træt, presset eller stresset.

Samtidig vil politiet også have fokus på problemet. Det gør de, når de alligevel gennemfører kontroller på landets skoleveje.

Fakta om skolepatruljerne:

  • Skolepatruljeordningen blev første gang indført i 1949.
  • I Danmark er der knap 20.000 skolepatruljeelever.
  • Det er eleverne i 5.-7. klasse, der er skolepatruljer.
  • En skolepatrulje arbejder hver morgen, og eleverne møder tidligere end alle de andre elever.
  • Skolepatruljerne arbejder frivilligt og ulønnet.

Kilde: Rådet for Sikker Trafik

Nyhedsoverblik