Det var langt fra en almindelig hverdag, der ventede beredskabet fra Slagelse Brand og Redning, da de onsdag morgen blev kaldt til togulykken på Storebæltsbroen.
Her kom landets politi og beredskab på overarbejde, da et lyntog blev ramt af dele fra et godstog. Uheldet medførte, at otte mennesker mistede livet, herunder fem kvinder og tre mænd, og 16 passagerer blev såret.
Det er en atypisk situation. Det er 30 år siden, man har haft en lignende hændelse. Det er klart, at sådanne hændelser ikke er hverdagskost - heller ikke for os
DSB’s særlige undersøgelsesafdeling, politi, Havarikommissionen og beredskabet blev tilkaldt med det samme.
- Det var selvfølgelig et forulykket tog, vi møder derude, og så havde vi de opgaver, som beredskab Fyn ønskede, vi assisterede med. Det var alt fra frigørelse, båretransport, håndtering af patienter og alt hvad sådan en situation indebærer, siger beredskabsinspektør René Kofod fra Slagelse Brand og Redning til TV ØST.
- Det er klart, at sådanne hændelser ikke er hverdagskost
På Odense Universitetshospital blev planlagte operationer aflyste, mens der blev gjort plads til de tilskadekomne. I København trådte National Operativ Stab sammen kort før klokken 11.00 for at holde øje med ulykken.
Beredskabet arbejdede også på højtryk på stedet.
- Det er klart, at da vi landede derude, var der rimelig meget at se til, indtil roen lægger sig, siger René Kofod.
For ham var det en usædvanlig situation at stå i.
- Det er en atypisk situation. Det er 30 år siden, man har haft en lignende hændelse. Det er klart, at sådanne hændelser ikke er hverdagskost - heller ikke for os. Selvom vi kører ud til mange alvorlige uheld, så var det en meget atypisk hverdag, siger René Kofod fra Slagelse Brand og Redning.
Svært at komme til toget, når det ikke holder ved perronen
Generelt ved togulykker er det ifølge beredskabsinspektøren adgangsvejene, der er et problem for politi og beredskab. Sådan var det også med togulykken på Storebæltsbroen.
- For når toget ikke holder ved perronen, hvor man er vant til at stige af og på, men holder ude på fri bane, er det et problem at komme ind og ud af toget, siger René Kofod.
Men beredskabet er trænet og uddannet i at håndtere situationen. Og derfor vidste mandskabet præcist, hvad de skulle stille op i går, da de ankom til ulykkesstedet.
- På togulykker træner vi jævnligt vores mandskab og det gør vi også på Storebæltsforbindelsen, hvordan vi frigøre i toget og får patienter ud på den bedst mulige måde. Så på den måde er vi klædt på til opgaven, siger René Kofod.
Det er klart, at det for os alle sammen, der var med, vil være et uheld, vi vil tale om i mange år, og som vi kan huske tilbage på i vores karriere
- Det er klart, at det vil være et uheld, vi vil tale om i mange år
Togulykken er den alvorligste i Danmark i mere end 30 år. De otte omkomne, er det største antal dræbt i en dansk togulykke siden 1988, hvor otte mennesker blev dræbt og 72 kvæstet, da et tog kørte af sporet i Sorø. Selvom beredskabsinspektøren ikke var med dengang, har Beredskabet lært noget af de ulykker, der er sket tidligere.
- Lige såvel som med togulykker som andre uheld, samler vi op på den viden, vi får fra de her mange uheldstyper, vi er ude for, og den måde udvikler vi løbende beredskabet, så vi er beredte på det samfund, vi lever i på nuværende tidspunkt, siger René Kofod.
På samme måde vil en togulykke så voldsom, som den der skete onsdag den 2. januar formentlig også påvirke beredskabets arbejde fremover.
- Det er klart, at det for os alle sammen, der var med, vil være et uheld, vi vil tale om i mange år, og som vi kan huske tilbage på i vores karriere, siger René Kofod fra Slagelse Brand og Redning.