Bankfup: 66-årig kvinde forsøgt fuppet af ”ny” bankrådgiver

Flere ældre oplever at blive ringet op af en person, der udgiver sig for at være fra banken eller andre myndigheder, som spørger efter personlige oplysninger, for eksempel nøglerne på dit NemID nøglekort. Foto: Arkivfoto TV Øst

En kvinde fra Nakskov blev tirsdag eftermiddag ringet op af en mand, der repræsenterede sig som hendes nye bankrådgiver.

En 66-årig kvinde fra Nakskov blev tirsdag forsøgt narret af en mand, der ringede hende op og præsenterede sig som hendes nye rådgiver.

Han fortalte hende, at hun skulle have et nyt betalingskort, og han ville personligt komme forbi med det nye kort og hente det gamle. Den 66-årige lugtede lunten og afbrød samtalen uden at tage imod den udstrakte service.

Senere afslørede et kontrolopkald til kvindens pengeinstitut, at der ikke var nogen ansat ved det navn, og desuden var det telefonnummer, "bankrådgiveren" ringede fra, et uregistreret taletidskort.

Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi opfordrer til, at man er ekstra opmærksom på den slags henvendelser.

Ifølge politiet er det helt i orden at dobbelttjekke med sin bank, om det reelt er derfra, henvendelsen kommer, og hverken banken eller NETS eller andre vil nogensinde anmode om at få kontooplysninger eller kopier af NemID-nøglekortet.

Hvad er phishing?

  • Et phishing-angreb foregår typisk ved, at den it-kriminelle forsøger at snyde dig til at give personfølsomme oplysninger om dig, herunder dine NemID oplysninger. Dette gør de, for at kunne stjæle dine fortrolige oplysninger eller din identitet, så de kan udgive sig for at være dig.
     
  • Dette sker hovedsageligt gennem e-mail, SMS, opkald eller apps, hvor du for eksempel kan blive bedt om at tage et billede af dit nøglekort og sende det over SMS eller uploade det til en hjemmeside.
     
  • NemID er personligt, og det er en overtrædelse af NemID-reglerne at give andre din adgangskode, bruger-id eller nøglekort. Derfor vil Nets, din bank eller offentlige myndigheder aldrig bede dig om at oplyse din adgangskode, dit bruger-id eller nøgler, hverken mundtligt eller skriftligt.

Hvordan genkender man phishing-forsøg?

Der er flere måder at gennemskue et phishing-forsøg på. Her er nogle kendetegn, du kan være opmærksom på:
 

  • De beder dig om at udlevere personlige oplysninger, for eksempel nøglerne på dit NemID nøglekort. Hverken din bank eller en offentlig myndighed vil nogensinde bede dig om disse personlige oplysninger.
     
  • De prøver ofte at skræmme til dig til at gøre noget. Det kan fx være, at dit NemID spærres, hvis du ikke følger instruktionerne i mailen inden for en given periode.
     
  • De er sjældent forsynet med dit fulde navn, eller staver det forkert.
     
  • Nogle forsøg er skrevet i et dårligt dansk sprog eller bruger ikke æ, ø og å.
     
  • De opfordrer dig ofte til at følge et link. Hvis du holder din musemarkør over linket, vil du ofte kunne se, at det er en underlig side, linket sender dig til. Hvis ikke du kan genkende afsender i linket, skal du aldrig trykke på linket. 

 

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App