Det er forældrene og børnenes eget ansvar at sikre sig imod misbrug af elevkontoen på den nye digitale platform Aula.
Sådan siger kommunernes it-fællesskab Kombit, efter 16 folkeskoler rundt om i landet den seneste uge har oplevet, at deres Aula-system er blevet brugt til at udsende falske bombetrusler på. Blandt andet blev Nysted Skole på Lolland torsdag ramt af en digital bombetrussel, hvor en elevs konto blev brugt til at sprede frygt.
Det er sandsynligvis en personkreds, der kører det her
- Aula som system er et meget, meget, meget, meget sikkert system. Det er testet og lavet efter alle kunstens regler, men der er bare det store problem, at man kan bygge verdens mest sikre hus, men hvis nogen får fat i nøglerne - og det er det, der er sket i de her tilfælde - så kan man låse sig ind. Og det er svært at gardere sig imod, siger Frank Stjerne fra Kombit, der er driftsansvarlig for Aula.
Sammen med Rigspolitiets Nationale Cyber Crime Center arbejder Kombit og Netcompany, der driver Aula, i disse dage på at spore misbruget af det nye intranet, der i 88 af landets 98 kommuner har erstattet det tidligere Skoleintra.
- Det er sandsynligvis en personkreds, der kører det her, men vi ved det ikke 100 procent, siger Frank Stjerne.
De mange sager fik fredag Rigspolitiet til at udsende en pressemeddelelse med gode råd til at sikre børnenes password.
- Det er vigtigt at lære børnene, at de altså skal lære at passe på sit password, siger Frank Stjerne.
Kan du afvise, at der kommer lignene sager igen?
- Nej, det kan jeg ikke afvise. Vi kan ikke gardere os imod, at der er nogle, som deler et brugernavn og password og billedeligt talt giver ens nøgle til systemet til en anden person. Det kan man ikke i nogen som helst it-systemer, siger Frank Stjerne.
Ændringer på vej
Mens forældrene skal logge ind på Aula med deres nem-id, fordi der på deres side er personfølsomme oplysninger, bruger børnene uni-login.
Til februar næste år kommer der ifølge folkeskolen.dk en ny udgave af det login, som betyder, at lærerne ikke længere skal have en liste med elevernes adgangskoder.
Med det nye system bliver det kun den enkelte elev selv, der kender sit eget password. Ændringen skal mindske risikoen for lignende sager i fremtiden.