Arbejdsulykke på færge - styrmand fik fingre i klemme i luge

Agersø og Omøfærgerne undersøges af Søfartsstyrelsen efter en arbejdsulykke på færgen tirsdag aften.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En 60-årig mand måtte tirsdag behandles på hospitalet, efter hans fingre blev klemt, da lugen på Agersøfærgen skulle lukkes.

Det oplyser Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi til TV2 ØST.

Der er tale om en 60-årig styrmand, der kom til skade, da han holdt øje med, om lugen blev lukket ordentligt.

pabst_bageri.2.jpg
Læs også
Ung bagerjomfru fik skåret fire fingre af i brødskærer - nu får bageri flere påbud
pabst_bageri.2.jpg
Læs også
Ung bagerjomfru fik skåret fire fingre af i brødskærer - nu får bageri flere påbud

Ulykken skete klokken 18.15 tirsdag aften, da færgen skulle sejle fra Stigsnæs mod Agersø. Her skulle styrmanden overvåge lukningen af lugen, fordi et gelænder kunne komme i klemme. I den forbindelse fik han fire fingre i klemme i lugekarmen.

Fingrene blev klemt, og der skete skader, men de første meldinger går på, at lugen heldigvis blev stoppet, før den kunne nå at lave meget alvorlige skader på mandens hånd.

quote Vores kontrol har vist, at der var tale om en helt usædvanlig situation. Heldigvis kunne lukningen af lugen stoppes

Martin John, synschef, Søfartsstyrelsen

Rederi vil ikke udtale sig

Rederiet Agersø og Omøfærgerne, der ejes af Slagelse Kommune, ønsker ikke at udtale sig om ulykken.

Søfartsstyrelsen bekræfter dog overfor TV2 ØST, at de har indledt en undersøgelse af episoden. I den forbindelse er der blevet gennemført et kontrolbesøg på skibet.

- Vi ser meget alvorligt på ulykker som denne. Derfor tog vi ombord på færgen for at foretage et kontrolsyn. Målet var at undersøge, om sikkerheden var i orden ombord, og om der var forhold, der skulle rettes op på, siger Martin John, synschef i Søfartsstyrelsen.

Læs også
28-årig døde i arbejdsulykke - ven arrangerede kæmpe mindeoptog med 80 lastbiler
Læs også
28-årig døde i arbejdsulykke - ven arrangerede kæmpe mindeoptog med 80 lastbiler

Han oplyser, at Søfartsstyrelsens undersøgelser viser, at der var tale om en ulykke, der ikke kunne forudses, om som ikke umiddelbart var mulig at forebygge.

- Vores kontrol har vist, at der var tale om en helt usædvanlig situation. Heldigvis kunne lukningen af lugen stoppes, inden lugen lukkedes fuldstændigt. Derfor gik det heller ikke så galt, som man kunne have frygtet ved ulykken, siger Martin John.

quote Vi har givet påbud om, at rederiet skal lave en risikovurdering til alle typer arbejde, der kan ske i forbindelse med lukningen af rampen

Martin John, synschef, Søfartsstyrelsen

Påbud til rederi

Hvis ulykken var sket på land, så ville det være Arbejdstilsynet, der behandlede sagen. Arbejdstilsynet rykkede da også ud til færgen efter ulykken med to tilsynsførende, oplyser de til TV2 ØST, men de overlod herefter undersøgelsen af ulykken til Søfartsstyrelsen. Det sker, fordi ulykken skete til søs.

- Vi har givet påbud om, at rederiet skal lave en risikovurdering til alle typer arbejde, der kan ske i forbindelse med lukningen af rampen. De havde ikke forudset denne situation, så de havde ikke en procedure for det – men det får de nu, siger Martin John.

Godstog togulykke
Læs også
Medie: Tillidsmand sigtet for at skjule beviser efter togulykke
Godstog togulykke
Læs også
Medie: Tillidsmand sigtet for at skjule beviser efter togulykke

Det er svært at placere et ansvar i sagen, da styrmanden ikke præcist husker, hvad der skete i sekunderne, før hånden kom i klemme.

- Man kan ikke forudse alt, og den involverede styrmand er usikker på, hvad der præcist er sket forud for, at han fik fingrene i klemme. Færgen har da også fået lov til at sejle videre. Men der skal være særlig opmærksomhed for besætningen - og rederiet skal forebygge, at noget lignende kan foregå igen i fremtiden, siger synschefen.

Han oplyser, at sagen forsat efterforskes af Søfartsstyrelsens jurister, der ser på, om ulykken kunne forudses. Men meget tyder altså på, at det ikke er tilfældet.

- Vi har meget fokus på arbejdssikkerheden til søs og griber ind, når der er noget galt. Selvom denne sag ikke endte så alvorligt, så ser vi altid på potentialet i sådanne sager og griber ind, hvis der foregår noget farligt, siger Martin John.


Nyhedsoverblik