Stålværk bag stål til Storebæltsbroen har kostet mange liv

Leverandøren af stålet til højbroen over Storebælt er centrum i en italiensk skandale, hvor de er dømt for at have været årsag til 400 dødsfald.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Da der skulle købes 80.000 ton stål til højbroen på Storebælt, bød det italienske selskab CMF Sud med stålværket Ilva næsten en halv milliard kroner under den nærmeste konkurrent. Det skriver Avisen Danmark og TV2/Fyn.

Nu viser anklager mod det italienske selskab, at selskabet konsekvent ignorerede miljølovgivningen, hvilken kan være årsagen til den lave pris. En række centrale medarbejdere i selskabet samt flere politikere er anklaget i en retsssag for bevidst at have ignoreret selv basale sikkerheds- og miljøkrav, hvilket medførte 400 lokales død som følge af sygdomme.

Politikere kritiserer

Under byggeriet var der i Danmark stor bevågenhed på miljøspørgsmål i Danmark - men tilsyneladende førte man ikke noget tilsyn med underleverandørerne. Sund&Bælt har dog ikke ønsket at udtale sig om sagen til de to medier, ligesom nøglemedarbejdere fra Storebæltsbroens byggeri eller det italienske stålværk ikke ønsker at stille op til interview om sagen.

EU-palamentsmedlemmerne Margrethe Auken (SF) og Christel Schaldemose (S) kritiserer EU's manglende indgriben overfor miljøskandalen, og foreslår Ilva udelukket fra at sælge stål på det europæiske marked.

Du kan læse mere om sagen i denne artikel, hvor der også link til en omfattende webdoc om sagen.


Nyhedsoverblik