56 broer skal udskiftes og renoveres

MT Højgaard skal udskifte og renovere 56 broer for Banedanmark på togstrækningen mellem Ringsted og den kommende Femern-forbindelse.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Banedanmark har udpeget MT Højgaard til at forny og forbedre 56 broer langs jernbanen mellem Ringsted og Rødby.

Det drejer sig hovedsageligt om broer, der skal føre jernbanen over veje og vandløb, men det drejer sig også om 16 broer, der fører veje over jernbanen.

I alt 26 broer skal nyopføres, mens resten skal udvides eller renoveres.

Det omfattende arbejde med at opgradere broerne sættes i gang omkring årsskiftet 2016/2017 og forventes færdigt i løbet af 2020.

Det vil i alt koste 452 millioner kroner.

Glæde over aftale

Hos Sund & Bælt, som finansierer og ejer opgraderingen af de danske landanlæg – herunder jernbanen – er der stor tilfredshed med, at der nu er basis for at komme i gang.

- Det har stor betydning for hele Femern Bælt-projektet, at der er udsigt til, at de helt store anlægsarbejder på landanlæggene nu kan starte op efter en lang og grundig forberedelsesperiode. Trafikalt vil det især komme den sydlige del af Sjælland og Lolland-Falster til gode og styrke antallet af arbejdspladser de kommende år, udtaler teknisk direktør for Sund & Bælt, Lars Fuhr Pedersen i en pressemeddelelse.

Sammen med den nye jernbane mellem København og Ringsted vil Ringsted-Femern Banen give markante tidsbesparelser for togpassagererne. Det vil i fremtiden være muligt at rejse fra Nykøbing Falster til København på 1 time. I dag er rejsetiden 1 time og 34 min.

 

Ringsted-Femern Banen:

  • Strækningen Ringsted-Holeby er 115 kilometer lang
  • Hastigheden bliver opgraderet fra de nuværende 120/160 km/t til 200 km/t
  • Fremrykkede, forberedende anlægsaktiviteter blev igangsat i 2014, og det er besluttet at selve anlægsarbejdet mellem Ringsted og Nykøbing Falster foregår 2016-2021 og med elektrificering i 2024. Anlægsaktiviteterne på Lolland tilpasses åbningen af Femern-tunnelen.
  • Projektet skønnes at koste 9,5 mia. kr. (2015-priser)

 


Nyhedsoverblik