Det var bestemt ikke en let opgave, som Banedanmark og deres entreprenører i dag stod over for.
Som en del af den kommende og 120 kilometer lange Ringsted-Femern-bane skulle en ny gangbro på plads på Vordinborg Station. Det var med andre ord en entreprenøropgave lidt større end gennemsnittet.
Det er nok en af de største, jeg har haft i min karriere
- Det er nok en af de største, jeg har haft i min karriere, siger Svend Skodborg-Jørgensen, som er udførelseskoordinator i BaneDanmark og har ansvaret for dagens opgave.
Artiklen fortsætter under billedet.
Broen er lidt af en bassemand på 43 tons. Den måler 43 meter og ankom fredag med en usædvanligt lang særtransport fra Polen - ikke uden at give en smule trafikbøvl i Vordingborg.
Ud over at gøre det lettere at komme til og fra perronerne, tjener gangbroen også et andet formål. Den forbinder nemlig også bydelene på hver side af broen bedre end hidtil. Fodgængere vil nemlig kunne krydse gangbroen, når de skal mellem campus-området i det vestlige Vordingborg og midten af byen.
Artiklen fortsætter under billedet.
Lettere rundt i byen
Det var dog ikke kun broen, der var stor - det samme var interessen for de mange tilskuere. Fra tidligt om morgenen var omkring 30 tilskuere nemlig stimlet sammen for at de den store gangbro blive løftet på plads.
En af dem var Vagn Boberg Nielsen, som sammen med sin hustru havde været ret tidligt oppe.
- Vi var her klokken fem. Der skulle jo foregå noget, stod der i avisen. Vi skulle jo se den komme på plads, siger han til TV2 ØST.
Det er gået rigtig fint. Vi er meget professionelle
Parret fik dog lov at vente længe, for først ved 7-tiden begyndte selve arbejdet med at få løftet gangbroen fra en lastbil og til sin nye plads.
Artiklen fortsætter under billedet.
Herfra forløb arbejdet dog helt planmæssigt.
- Det er gået rigtig fint. Vi er meget professionelle, konstaterer en smilende Svend Skodborg Jørgensen fra BaneDanmark.
Hele arbejdet omkring Vordingborg station forventes færdig den 2. september hvor togene også begynder at køre igen.