3F kræver genåbning af Scandinavian Star-dødsbrand

3F mener, at Søfartsstyrelsen har svigtet fatalt og kræver, at efterforskningen af katastrofen på dødsfærgen Scandinavian Star bliver genåbnet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

3F kræver, at efterforskningen af katastrofen på dødsfærgen Scandinavian Star bliver genåbnet. Fagforeningen mener, at Søfartsstyrelsen har svigtet deres klare pligt ved at undlade at syne skibet, hvilket kunne have forhindret, at 159 mennesker døde. Det skriver Fagbladet 3F.

Henrik Berlau, forhandlingssekretær i 3Fs Transportgruppe, mener, at der er skabt fornyet håb om en genåbning af undersøgelsen, efter at flere tidligere medarbejdere i Søfartsstyrelsen for nylig er stået frem med deres viden om katastrofen på Scandinavian Star.

      - Vi opfordrer Søfartsstyrelsen til at følge op med at åbne deres arkiver og dele deres viden, som har været mørklagt i 26 år. Samtidig kræver vi en uafhængig undersøgelse af omstændighederne ved den fatale sejlads natten mellem 7. og 8. april 1990. Vi vil til bunds i, hvorfor myndighederne aldrig kontrollerede skibet, siger Henrik Berlaun fra 3F.

Søfartsstyrelsens svigt

Forhandlingssekretæren pointerer, at Søfartsstyrelsens svigt spiller en helt afgørende rolle.

Han peger på, at det fremgår af udstedte bekendtgørelser og lov om skibes sikkerhed, at færger til og fra Dannmark ikke må sættes i drift uden forudgående syn, og at samme regler også gælder for udenlandske skibe på dansk søterritorium.

      - Men vi har også stor interesse i en kulegravning, fordi vores medlemmer, der arbejder indenfor søfart, er afhængige af, at myndighederne gør deres pligt og tjekker sikkerheden. Jeg er ikke spor tryg ved Søfartsstyrelsens måde at agere på i denne tragiske sag, siger han.


Nyhedsoverblik