3450 tons norske sten skal bruges til den nye Storstrømsbro

De første materialer til byggeriet af den nye Storstrømsbro er ankommet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Tirsdag nåede byggeriet af den nye Storstrømsbro en lille milepæl. De første materialer til selve byggeriet er nemlig ankommet helt fra Norge.

quote Det har en stor betydning for havnen

Jan-Jaap Cramer, udviklingschef hos Vordingborg Havn

Det drejer sig om i alt 3450 tons sten, som skal bruges i betonproduktionen af elementer til den nye bro.

Stenlasten fra Rekefjord i Norge er blevet fragtet med MS Imperator fra det norske rederi Hagland Shipping. De mange tons sten vil nu blive kørt ind til SBJVs betonværk på Masnedø.

Der vil dog gå nogle måneder, før støbningen af de første elementer til broen kan gå i gang. Først skal betonværket prøvekøres i flere omgange, så Vejdirektoratet er sikker på, at betonen lever op til kravene til den nye Storstrømsbro.

Artiklen fortsætter under billedet.

Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023.
Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023. Foto: TV2 ØST

Under byggeriet af den nye bro, som skal udføres af det italienske joint venture (SBJV) ledet af Itinera og med Grandi Lavori Fincosit og Condotte, bliver Vordingborg Havn et knudepunkt for de mange bygningsmaterialer.

Ny storstrømsbro
Læs også
Konkursramte italienere på vej ud af Storstrømsbro-selskab
Ny storstrømsbro
Læs også
Konkursramte italienere på vej ud af Storstrømsbro-selskab

- Jeg er rigtig glad, fordi det har en stor betydning for havnen, at vi får selvfølgelig en omsætning, men det markerer også, at der kommer til at ske noget lige her og nu, siger Jan-Jaap Cramer, udviklingschef hos Vordingborg Havn.

Ventes at stå helt færdig i 2023

Den ny Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø, bliver cirka fire kilometer lang, og kommer til at blive Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Et overblik over Masnedø med den nye bro. Her vil man opføre en ud af flere byggepladser, hvor elementer til broen skal støbes.
Et overblik over Masnedø med den nye bro. Her vil man opføre en ud af flere byggepladser, hvor elementer til broen skal støbes. Foto: Vejdirektoratet

Når Storstrømsbroen står klar, får den elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 kilometer i timen og en tosporet landevej til 80 kilometer i timen. Desuden får den gang- og cykelsti.

Vordingborg Havn udvider pga. byggeri af Storstrømsbro
Læs også
64 nye boliger bliver bygget til italienske broarbejdere
Vordingborg Havn udvider pga. byggeri af Storstrømsbro
Læs også
64 nye boliger bliver bygget til italienske broarbejdere

Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023. Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 milliarder kroner.


Nyhedsoverblik