2010 - Skælskør Skole

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Lektionerne i klasseværelserne er vigtige for eleverne i en skole, men det er frikvartererne også! Det er i lige så høj grad her, venskaber knyttes, og sociale færdigheder udvikles.

På Skælskør Skole tager man frikvartererne og børnenes fritid i SFO'en alvorligt, og med hjælp fra otte særligt uddannede elever, "Peer Educators",  fra 7. og 8. klasserne sørger man for at sikre gode aktiviteter mellem timerne. Både i fysisk forstand i form af leg og motion, og på det mere psykiske plan, hvor "Peer Educator'erne" også træder i karakter, når det er nødvendigt.

- Vi kan simpelt hen mærke i timerne, at eventuelle uoverensstemmelser er ude af verden, når eleverne kommer tilbage i klassen, fortæller viceskoleleder Stig Thorup Rasmussen, der sammen med de andre initiativtagere på skolen fik inspiration fra en lignende ordning på en skole i Jylland og gik i gang med at indhente mere viden over internettet.

- Samtidig havde vi kontakt til skoler med tilsvarende planer i Østrig og Finland, og selv om det glippede for os at få tilskud til et EU-projekt sammen, valgte vi at fortsætte selv, og det har altså vist sig at være en succes.

Gerlev Idrætshøjskole har også virket som inspirator, og en del af legene i frikvartererne er hentet fra skolens brede katalog med gamle - og måske glemte - lege, som både giver røde kinder og smil på læberne.

- Hvad vil I bruge pengene til, hvis I vinder?

- De unge har sammen med deres kontaktlærer lavet forslag til endnu flere sjove lege, hvoraf nogle kræver lidt redskaber. Simple konstruktioner i træ eller egentlige rekvisitter, som man kan købe i Gerlev. Desuden vil vi meget gerne udbygge ordningen til også at være et tilbud til de større elever, ikke kun indskoleordningen fra 0. til 3. klasse.

- Hvorfor skal man stemme på jer?

- Fordi vi har fået øje på sammenhængen mellem sundhed og trivsel, og fordi vi forsøger at gøre noget ved det!