155 ton tungt specialtog: Vedligeholder sjællandske skinner

En såkaldt skinnefræser har den seneste tid været på arbejde om natten på de sjællandske togskinner for at vedligeholde dem.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Et 155 ton tungt specialtog med fire fræsehjul og to slibehjul.

En såkaldt skinnefræser har den seneste tid været på arbejde om natten omkring Holbæk, Svebølle, Ringsted og Sorø.

Den daglige togtrafik slider nemlig på skinnerne. Der opstår revner, som kan vokse sig større og udvikle sig til skinnebrud.

- Det er typisk der, hvor togene standser og sætter i gang, at der kommer ekstra belastninger i skinnen, som forplanter sig i begyndende skinnepletter, forklarer Lars Jacobsen, der arbejder for Banedanmark og har fræset skinner i otte år.

Vigtigt skinnerne vedligeholdes

TV ØST var med ham, da han var i gang med at fræse skinnerne mellem Holbæk og Svebølle. Han understreger, at det vigtigt, skinnerne bliver vedligeholdt.

Pendlere
Læs også
Godt nyt til frustrerede pendlere: Snart er alle tog tilbage på skinnerne
Pendlere
Læs også
Godt nyt til frustrerede pendlere: Snart er alle tog tilbage på skinnerne

Det sørger skinnefræseren blandt andet for. Ved lav hastighed fjerner den en stor del af de revner, der opstår på jernbaneskinnerne, inden de når at vokse sig store. 

Det gør, at skinnerne kan holde længere, inden de skal udskiftes, og det reducerer risikoen for skinnebrud.

- Det er spændende, hver nat er et selvstændigt projekt, siger Lars Jacobsen.

På en nat kan skinnefræseren fræse op til tre ton jern af skinnerne. Jernet bliver herefter kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt.


Nyhedsoverblik