Ekspert med skarp kritik af mobilfri skoler: - Det er et kæmpestort problem

Flere skoler er blevet mobilfri. En falliterklæring og samtidig et stort problem, lyder det fra en ekspert.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Det er et kæmpestort problem.

Sådan lyder det fra Jesper Tække, der er lektor i medievidenskab ved Institut for Kommunikation og Kultur ved Aarhus Universitet.

Problemet er de mobilfri skoler. Senest er Vestskolen i Haslev hoppet med på bølgen af mobilfri skoler, som betyder, at eleverne skal aflevere mobiltelefonerne, når de møder, og så først får dem igen, når de skal hjem.

quote Det er jo ligesom at sige, at den trykte bog, den vil vi ikke bruge. Vi vil kun have de håndskrevne bøger

Jesper Tække, lektor i medievidenskab ved Aarhus Universitet.

- Det, synes jeg, er en rigtig dårlig idé. Den dannelse, man skal have i forhold til det digitaliserede samfund, den kræver i vid udstrækning, at skolen tager den opgave på sig. Så nytter det ikke noget, at man forbyder mobiltelefonerne. Ligesom man heller ikke kan lære at tale pænt, hvis man ikke må sige noget, siger Jesper Tække.

Skolerne spiller fallit

Eleverne fortæller, at fællesskabet og samværet i klasserne er blevet bedre, når mobiltelefonerne ikke fylder i hverdagen. Men det tyder, ifølge Jesper Tække, på, at skolerne ikke tager dannelsesopgaven på sig.

iphone.jpg
Læs også
Få overblikket: Her er de mobilfri skoler
iphone.jpg
Læs også
Få overblikket: Her er de mobilfri skoler

- En mobil skal jo ikke være i vejen for et godt samvær. Så det tyder på, at de har haft svært ved at magte opgaven, og så har de ligesom spillet fallit, og så har de trukket forbudskortet, siger han og fortsætter: 

- Når der er sådan en medierevolution, som der er nu, er de normer og sociale regler, vi har, ikke længere tidssvarende, fordi de passer til de tidligere medier. Og hvis man skal udvikle de her nye normer for at have en omgang, som passer til det nye mediesamfund, så nytter det ikke noget at lukke øjnene for forbruget af mobiltelefoner eller forbyde det. Så må man i gang med at lave eksperimenter og se, hvordan det kan gå på en god måde.

Skolerne skal tage bestik af virkeligheden

Ved at forbyde mobiltelefonerne følger skolerne ikke med tiden. Og det er et problem, lyder det fra Jesper Tække.

freja.jpg
Læs også
Elever er positive overfor mobilfri skole: - Vi har fået et bedre sammenhold
freja.jpg
Læs også
Elever er positive overfor mobilfri skole: - Vi har fået et bedre sammenhold

- Det er jo ligesom at sige, at den trykte bog, den vil vi ikke bruge. Vi vil kun have de håndskrevne bøger. Det går jo ikke. Man bliver nødt til at tage bestik af den virkelighed, som eleverne lever i, og prøve på at hjælpe dem til at få nogle gode sociale omgangsformer med de nye kommunikationsformer, siger han.  

- Nu må man ændre på den dannelse, man tænker elever skal have, for at de kan blive kritiske samfundsborgere, for at vi kan udvikle en ytringskultur i Danmark, der passer til, at alle kan ytre sig i samfundet.

Derfor skal telefonen ikke pakkes væk, - den skal derimod bruges aktivt.

- Hvis man har biologi, må man jo ud og fotografere nogle bier og blomster, som man kan putte ind i rapporten. På den måde kan telefonen jo indgå i alle fag. Også når man ser på det sociale, så kommer man til at overvurdere de dårlige ting, der er. Man synes, eleverne står og kigger ned i en snæver, social verden. Men i virkeligheden kigger man ud på en videresocial kreds af mennesker, siger Jesper Tække. 


Nyhedsoverblik