Katrinedalskolen i Kundby vinder Skolekampen

Efter fire måneders intens Skolekamp blev det Katrinedalskolens Kundbyafdeling, der kunne prale af at have de mest aktive elever.

 

Det var et tæt kapløb lige til det sidste mellem Katrinedalskolen og Flakkebjerg Skole. Men da kampen igår eftermiddags blev indstillet var det Katrinedalskolen, der havde indsamlet fleste point. Her har eleverne i løbet af de seneste fire måneder været i bevægelse i gennemsnit 544 minutter om ugen i skoletiden, altså ikke mindre end 9 timer om ugen.

- Vi er utrolig glade for resultatet, som vi aldrig tog for givet, fortæller skoleleder Annette Bluhme, som glædede sig over, at hun i morges kunne overbringe de gode nyheder til eleverne ved dagens morgensamling.

Torsdag bliver de 107 skoleelever fra Holbæk Kommune fragtet i busser til Lalandia, hvor de skal tilbringe hele dagen i Monky Tonky-land og badeland. Reggaeduoen Djämes Braun, der oprindeligt stammer fra Lolland, vil møde op og levere et brag af en koncert til ære for de vindende elever.

TV2 ØST
Skolekampen fortsætter
Denne uge var elever en tur på klatrebanen i skoletiden. Selvom konkurrencen er slut opretter mange skoler det flotte aktivitetsniveau.
TV2 ØST
Sådan bruger Svallerup Skole bevægelse i indlæringen
Elever på Svallerup har altid været aktive, men efter at de er gået ind i Skolekampen, er der kommet en helt ny lektion på skoleskemaet: bevægelsesundervisning.
Gang i den på Tornved skole

SFOen på Tornved skole holder inspirationsdag - og der er både hoppeborg og floorball og mange andre aktiviteter

Sådan virker bevægelse på skolebørns indlæring

Bevægelse højner indlæringen. Men der er forskel på hvordan. Måske gør tabelstafetter børn bedre til at multitaske, mens pausegymnastik hjælper på hukommelsen.
 
Tabelstafet, morgenløb og dans midt i timen. Det er bare nogle af de metoder, som skolerne i Skolekampen bruger til at få bevægelse på skoleskemaet. Og alle disse typer bevægelse bifaldes af folkene bag Skolereformen, som træder i kraft i august og stiller krav om, at elever på alle klassetrin er aktive i minimum 45 minutter om dagen i skoletiden. Men der er stor forskel på, hvordan de forskellige aktiviteter påvirker børns læring.

Det var ét af hovedbudskaberne på konferencen "Bevægelse, sundhed og læring i den ny skolereform", som netop er blevet afholdt på Roskilde Universitetscenter, hvor underminister Christine Antorini, skolelærere og de fremmeste forskere diskuterede og præsenterede ny viden indenfor feltet og så på de udfordringer og potentialer, der er ved fysisk aktive skoledage.

Jesper Von Seelen er Lektor i Videnscenter for Sundhedsfremme på UC Syddanmark og har speciale i fysisk aktivitet og læring. Han inddeler bevægelsen i forskellige typer:

- Foreløbig tør vi ikke fremhæve nogle bevægelsestyper frem for andre. For det vigtigste er i første omgang, at skolerne kan leve op til det krav, Skolereformen stiller. Og vi tror på, at des flere bevægelsestyper man tager ind i løbet af skoledagen, des mere realistisk bliver det, siger han.

Der er dog stor forskel på, hvilken effekt de forskellige aktiviteter i Skolekampen har på børns indlæring. Læs bare her:

Idrætstimer og morgenløb giver intelligente elever

Bogstavstafetter kan gøre børn bedre til at multitaske

Leg i frikvarteret kan få viden til at sidde bedre fast

 

Det endelige resultat

Du kan finde oversigten over de 25 bedst placerede skoler her

 

5 minutters skolefitness video

Birgitte Nymann har lavet en kort skolefitness video, som kan bruges af alle i elever fra 0. til 10. klassetrin. I kan bruge videoen til at få samlet flere minutter i Skolekampen.

Gangnam style med Birgitte Nymann

Her viser 3. klasse fra Marienberg skole i Vordingborg sammen med Birgitte Nymann, hvordan I kan bevæge jer gangnam style med en sjov koreografi. Klik på videoen, dans sammen og kom fremad i Skolekampen.

Videoen kan bruges af alle klassetrin.