Bob fik regning på 668 kroner for at ringe til nyt akutnummer

En fejl hos Telia betød, at Bob Gundelund i weekenden blev opkrævet 668 kroner for at ringe til Region Sjællands nye akutnummer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det blev et dyrt opkald for Bob Gundelund fra Haslev, da han i weekenden kontaktede lægevagten i Region Sjælland.

Efter opkaldet stod Bob Gundelund nemlig til at skulle betale 668 kroner til sit teleselskab, Telia. Flere har på de sociale medier berettet om lignende regninger.

- Det er helt katastrofalt. Det kan jo risikere at få folk til ikke at ringe til lægevagten, hvis man skal betale penge for at ringe til dem.

Lægevagt Karina Rerup
Læs også
Sløj start for nyt akutnummer - Karina gav op efter næsten to timers telefonkø
Lægevagt Karina Rerup
Læs også
Sløj start for nyt akutnummer - Karina gav op efter næsten to timers telefonkø

I alt endte Bob Gundelund med at sidde i kø i en time og fem minutter. Først kom han igennem til en sygeplejerske, som sendte ham videre til en omstilling og derefter Slagelse Sygehus, hvor en ny sygeplejerske stillede ham igennem til lægevagten på det gamle lægevagtnummer.

Herefter måtte han igen sidde i kø i en halv time. Forskrækkelsen var stor, da han efterfølgende så en voldsom telefonregning på 668 kroner. 

TV2 ØST har også været i kontakt med andre borgere, der efter opkald til lægevagten har fået markante regninger. Noget tyder dog på, at fejlen er udbedret.

- Jeg kan gå ind og se på mit forbrug, at den (udgiften, red.) er fjernet under forbrug nu. Så det går jeg stærkt ud fra, den er, siger Bob Gundelund.

Takseret som specialnummer

Årsagen til, at flere borgere måtte betale i dyre domme for opkald til det nye akutnummer i weekenden, skyldes en fejl hos Telia. Det oplyser teleselskabet til TV2 ØST.

Den nye lægevagt
Læs også
Travlhed hos ny lægevagt - flere opkald end normalt
Den nye lægevagt
Læs også
Travlhed hos ny lægevagt - flere opkald end normalt

- I går morges blev vi opmærksomme på, at vi har lavet en fejl i forbindelse med implementeringen, der gør, at opkald til 1818 bliver takseret som et specialnummer. Det vil sige til en otte til ni kroner i minuttet, forklarer kommunikationschef Mads Houe.

Telia har efterfølgende rettet fejlen, så opkald til akutnummeret nu bliver takseret korrekt. Derudover har teleselskabet også korrigeret regningerne hos de kunder, der har betalt for dyre lægevagtsopkald. 

- Kunderne skal ikke foretage sig noget, og kunderne kommer naturligvis heller ikke til at betale den høje takst.

Fejlen har også ramt kunder i andre teleselskaber, som benytter sig af Telias netværk. 


Nyhedsoverblik