Næstveds borgmester vil lukke byens omdiskuterede erhvervshavn

Det er for dyrt at flytte erhvervshavnen i Næstved ud af centrum, mener borgmester Carsten Rasmussen (S). Udmeldingen møder kritik.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der er ingen fremtid i en erhvervshavn i Næstved, og med tiden skal der lukkes helt ned for store fragtskibe med glasskår, kævler og træpiller. 

I stedet skal området omdannes til en kommunal havn til gavn for lystsejlere, og hvor blandt andre Kongeskibet Dannebro kan komme på besøg. 

quote Hvis de lukker havnen, så er jeg ikke eksisterende på Næstved Havn mere, det siger sig selv

Flemming Schou, indehavner, Næstved Sten & Grus

Det mener Næstveds borgmester, Carsten Rasmussen (S).

- Jeg tror simpelthen ikke, at fremtiden siger, at vi skal have en erhvervshavn i Næstved om 15-20 år. 

Står det til ham, skal havnens aktiviteter langsomt udfases, hvor kunderne i mellemtiden kan bruge havnen som i dag og have god tid til at finde alternative muligheder at placere deres virksomhed i fremtiden.

Udmeldingen kommer som led i en efterhånden årelang debat om, hvad der skal ske med erhvervshavnen, om den skal flyttes væk fra centrum og i så fald hvorhen. For nylig pegede bestyrelsen i Næstved Havn på en placering i området på Ydernæs, der ligger i udmundingen af kanalen knap fire kilometer væk fra havnens placering i dag.

Næstved Havn
Læs også
Strandjæger: Flytning af havn til Ydernæs vil ødelægge et rekreativt område
Næstved Havn
Læs også
Strandjæger: Flytning af havn til Ydernæs vil ødelægge et rekreativt område

Det springende punkt for den socialdemokratiske borgmester er økonomien. Arbejdet med at flytte havnen og bygge den op på Ydernæs ventes at koste mellem 150-200 millioner kroner. 

- Det er rigtig mange penge og også for mange penge. Næstved kan få meget mere ud af at have en havn, hvor de helt store fragtskibe ikke kommer ind med glasskår, kævler og træpiller, men i stedet have en kommunal havn, hvor blandt andet lystsejlere, hjemmeværnskutteren og sågar Kongeskibet kan komme ind.

- Derfor er min holdning at melde klart ud end at satse halvt på noget. Og det vil blive en halv erhvervshavn, vi ville kunne få for 200 millioner kroner, og ikke en fuld moderne havn som i Vordingborg, Køge og Stignæs.  Og så er det simpelthen ikke værd at ofre pengene på, siger han.

Har du opbakning blandt dine socialdemokratiske partikollegaer til den udmelding?

- Ja, der er næsten enighed om, at det er den vej, pilen peger. 

Brancheorganisation: Tænk jer godt om

Borgmesterens udmelding kommer som en overraskelse for Venstre-politikeren Kristian Skov-Andersen, der samtidig er formand for Næstved Havn. 

- Han (Carsten Rasmussen, red.) henviser til en mavefornemmelse. Men jeg synes, vi skal vente, til vi har noget lidt mere kvalificeret end en mavefornemmelse at få efter. Vi havde sådan set aftalt, at Næstved Havn skulle udarbejde et beslutningsgrundlag, som skulle være færdig til november. Det er vi slet ikke færdige med. Derfor synes jeg, det er lidt i utide, at borgmesteren kommer med sin udmelding, siger han.

Også indehaveren af Næstved Sten & Grus, Flemming Schou, der lejer sig ind på erhvervshavnens arealer, er kritisk overfor forslaget.

- Hvis de lukker havnen, så er jeg ikke eksisterende på Næstved Havn mere, det siger sig selv. Det vil betyde, at vores forretning bliver helt anderledes. Vi har grusgrave rundt omkring på Sydsjælland, 
og dem må vi så have større aktivitet fremfor at få sejlet tingene til os via havnen, siger han. 

Næstved Havn
Læs også
Helge Adam: Er der plads til to store havne på Sydsjælland?
Næstved Havn
Læs også
Helge Adam: Er der plads til to store havne på Sydsjælland?

Hos Danske Havne advarer man også om at lukke erhvervshavnen.

- Det er altid fristende at tænke på havnens rekreative muligheder med boliger og havnebad, men havnen er altså også en række virksomheder med tilhørende arbejdspladser, som går tabt, hvis man lukker havnen. Derfor skal man tænke sig grundigt om, for havnen og dens erhvervsstruktur er unik og kommer ikke tilbage, siger direktør Tine Kirk Pedersen til Sjællandske.

Med rekreative muligheder, boliger og havnebad henviser hun til byrådets vision om at skabe en ny bydel på havneområdets arealer, hvilket der er anderledes bred enighed om. 

Havnens fremtid ventes byrådspolitikerne at tage stilling til sidst på året.


Nyhedsoverblik