Vi gider ikke cykle

Under 10 procent af den samlede transport foregår på cykel her i regionen. Selv om der bliver flere cyklister i storbyerne, falder antallet i provinsen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er langt fra fast kutyme for folk her i regionen at gribe cyklen, når der skal handles, hentes børn, eller transporten går til jobbet.

I samtlige kommuner i TV2 ØSTs sendeområde på nær Lolland foregår under 10 procent af den samlede transport på cykel, mens lolikkerne hopper på jernhesten i 11-15 procent af tilfældene. Det skriver Politiken.

Tendensen er, at antallet af cyklister er faldende i de 80 danske provinsbyer med flere end 9000 indbyggere.

- Man kan formentligt få flere til at cykle, hvis det er det, man vil. I vores by har vi bare altid haft fokus på bilismen. Hvis vi gerne vil være en handelsby, man kører til fra oplandet for at købe ind i, er cyklen ikke nødvendigvis så vigtig. Hvis man går op i at være en sund by, er det en anden sag, lyder det fra Ringsteds borgmester Henrik Hvidesten (V).

I en rapport om bystruktur og cyklisme bestilt af Naturstyrelsen konkluderer forskere, at afstande på mere end 3 kilometer til uddannelsesstedet og over 4 kilometer til jobbet for os til at tage bilen eller offentlig transport frem for at cykle. Derudover er det forskernes vurdering, at storcentre uden for bymidterne er med til at svække cyklelysten.


Nyhedsoverblik