Stormløb på Kählers jubilæumsvase

Jubilæumsvase er udsolgt landet over og skaber nærmest kaos. Kähler i Næstved er overvældede, lyder det.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En 20 centimeter høj blomstervase med tværgående messingstriber har skabt nærmest tumultagtige tilstande i den danske isenkræmmerbranche. Det er Kählers 175 års jubilæumsvase, som har skabt al balladen.

Vasen meldes udsolgt de fleste steder - og efterspørgslen er så stor at nye vaser bliver solgt til det dobbelte på Den Blå Avis, skriver DR Sjælland.

- Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Vi får to til tre opringninger i timen og kunderne skriver lange mails for at få fat i en jubilæumsvase. Vi kunne have solgt flere tusinde, siger butikschef i Inspiration i Hørsholm, Gitte Olsson.

Også det jyske stormagasin Salling melder om glødende interesse for jubilæumsvasen. Det første man hører når man ringer til Salling er:

- Hvis dit opkald drejer sig om Kählers jubilæumsvase kan vi oplyse, at den allerede er udsolgt.

Ifølge livsstils-ekspert og reklamebureaudirektør Anne Glad har Kählers omdømme ændret sig fra klassisk mormor-tung keramik til brugskunst for en langt yngre målgruppe. Og ved at udsende vasen i begrænset antal har de skabt en trend som kunderne vil give næsten hvad-som-helst for at få fingre i.

- Vi kender det også fra Aalborgs Juleakvavit og Georg Jensens Juleuro. Det er noget, der virkelig kan få pungen op af tasken, siger Anne Glad til DR Sjælland.

Det vælger de også at glæde sig over hos keramik-producenten Kähler i Næstved.

- Vi er helt overvældede over interessen og glæder os over, at folk har taget så godt imod vores jubilæumsvase, siger administrerende direktør i Kähler, Jesper Holst Schmidt, der netop har ansat 12 nye medarbejdere for at håndtere efterspørgslen.

Det var den århusianske arkitekt Franz Longhi, der i oktober 2008 overtog den kuldsejlede keramik-producent og siden har skabt et mindre erhvervsmirakel. Udover at levere brugskunst har Kähler-koncernen også åbnet flere restauranter i Aarhus og København.

 


Nyhedsoverblik