Store problemer med rejsekortet: Mange oplever fejl

Hver tredje bruger af rejsekortet oplever, at fejl i systemet kommer til at koste dem penge og bøder. Rejsekortet afviser dog kundernes kritik.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Rejsekortet blev indført for at gøre det nemmere og billigere at færdes i den kollektive trafik. Men for mange passagerer er det stik modsatte tilfældet.

En ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for metroxpress, viser at 31 procent af de danske rejsekort-brugere har oplevet, at fejl i rejsekort-systemet har kostet dem penge.

Systemet kaldes en katastrofe

Torben James Jensen, der er pendlertalsmand for S-togsstrækningen Frederikssundbanen, kalder problemet en regulær "katastrofe".

- Jeg har hørt fra flere passagerer, som har oplevet fejlopkrævninger eller fejl på standerne. Det er slet ikke godt nok, og jeg vil opfordre DSB til at revurdere det her system, siger Torben James Jensen til metroxpress.

Også Michael Randropp, der er talsmand for de rejsende mellem Helsingør og Malmø, får mange henvendelser fra folk, der har måttet bøde på grund af fejl i teknikken.

- Jeg har fået tilbagemeldinger fra folk, der har fået bøder på 750 kroner, fordi deres indbetaling blev registreret for sent. Andre gange virker ind- og udregistreringen ikke, siger Michael Randropp.

Rejsekortet: Kunder forstår ikke takstsystemer

Bjørn Wahlsten, der er administrerende direktør for Rejsekort A/S, erkender at der indimellem er fejl på standerne, men han tror, at folks oplevelse af fejl primært skyldes, at de er blevet overraskede over, at rejsekortet kan være dyrere end almindelige billetter.

- Vi har i øjeblikket to takstsystemer kørende, og jeg tror, at det er det, folk oplever som fejl, siger han til metroxpress.


Nyhedsoverblik